Haantjesgedrag in New York: Billions, seizoen 1

billions, seizoen 1De serie Billions neemt je mee naar de rijken der aarde. De echt stinkend rijken der aarde. En de spelletjes die ze spelen… met in de ene hoek de officier van justitie Chuck Rhoades, en aan de andere kant de briljante zakenman Bobby “Ax” Axelrod, die middels beleggingen, bedrijfsovernames en andere zakelijke plannetjes een gigantisch fortuin heeft weten te bemachtigen. Dat gaat natuurlijk niet altijd even clean en eerlijk, maar door de enorme hoeveelheid geld dat Bobby heeft, is het voor Chuck knap lastig om hem aan te klagen. Je snapt dat daar een behoorlijk spanningsveld is ontstaan!

Geld en politiek

Naast de financiële wereld waarin deze serie zich speelt (al in de eerste helft van de eerste aflevering wordt je met behoorlijk wat beleggingstermen om de oren gegooid) is het ook voor een belangrijk deel politiek wat de klok slaat in de serie Billions. Maar wees gerust: hoewel die financiële zaakjes een belangrijke rol in de serie spelen, zijn het vooral de machtsspelletjes van de beide mannen binnen hun eigen domein die de serie bepalen. Want het zijn haantjes hoor, zowel Bobby als Chuck. Ieder op hun eigen terrein, en ieder wil de ander het liefst zo hard mogelijk zien vallen. En beiden spelen vuil spel, op hun eigen manier…

Provocerend

Wat vooral opvalt aan deze serie, is dat het op een groot aantal vlakken behoorlijk provocerend is. Ten eerste zijn bepaalde scènes netjes suggestief in kaart gebracht, zodat je net niet helemaal weet wat er aan de hand is, of met welke partij iemand zit te praten. Dat maakt het verhaal wel zo spannend. Aan de andere kant halen de beide heren elkaar het bloed onder de nagels vandaan, wat natuurlijk best mooi is om te zien. Door een kijkje in de keuken van ieder van hen krijg je ook een heel persoonlijk beeld van de beide heren, wat ze wel de nodige diepgang geeft.

Conclusie over Billions, seizoen 1

Billions is een serie die een beetje hangt tussen een advocatenserie en een serie over beleggingen. Het haantjesgedrag van Bobby en Chuck is het mooiste om te zien. Beiden zijn baas in hun eigen vlak, maar niemand is echt goed of slecht – hoewel ze dat beide wel vinden, natuurlijk. Groot kritiekpunt aan deze serie: de ondertiteling! Vaak vallen er letters weg of zijn er woorden tenenkrommend vertaald. Erg jammer! Door: Score: Billions, seizoen 1 krijgt 7 van de 10 punten.