Recensie: Big Game, Dutch Filmworks

big game dvd Big game is de verfilming van het gelijknamige boek van Dan Smith, dat in het Nederlands al een tijdje verkrijgbaar is onder de naam Groot Wild (lees ook onze recensie over dit boek!). Het gaat over een Scandinavische jongen, Oskari, die het bos in wordt gestuurd om ‘een man te worden’. Hij moet een nacht en een dag overleven in de wildernis, en terugkeren met een neergeschoten prooi. Het probleem alleen is dat Oskari’s vader op dat vlak zo’n beetje een legende is, omdat hij terugkeerde met een beer. En Oskari een klein opdondertje, die de grote boog waarmee hij het bos wordt ingestuurd niet eens goed kan spannen… Dat wordt dus een flinke uitdaging. Maar Oskari’s plan veranderd helemaal, als er een vliegtuig neerstort in zijn bos: Air Force One, het vliegtuig van de president van de Verenigde Staten, is gesaboteerd en neergestort. Gelukkig heeft de President zelf het kunnen overleven, hij is in een speciale capsule naar beneden gestort. En zo komen deze twee mensen, de machtigste man ter aarde en een niet-zo-machtige jongen bij elkaar uit. Met een heleboel slechteriken die de president willen vangen… en dan blijkt Oskari stiekem helemaal niet zo zwak te zijn als hij zelf denkt. Hij weet immers hoe het bos in elkaar steekt, en dankzij zijn doorzettingsvermogen blijft hij trouw aan de President. Maar of het hen zal lukken uit de handen van de slechteriken te blijven… Benieuwd naar de trailer van Big Game? Big Game is een geweldige film. Het is een mooie verfilming van het boek, hoewel er natuurlijk delen zijn weggelaten en ook zijn bepaalde delen veranderd. Dat is op zich jammer, maar het doet geen afbreuk aan de film op zich. Het gave aan Big Game is de rol van Samuel L. Jackson als president van de Verenigde Staten. Hij gaat helemaal los als vlotte, hippe zakenman, die zijn zwarte roots niet is vergeten. Een klein contrast met het boek, want daar is de president juist wat rustiger en terughoudender. De film heeft lekker veel vaart, er veranderd om de minuut wel iets, en dat maakt hem zeker interessant. Er wordt veel in geschoten, maar buiten het bloed van een paar schrammen is er weinig rood te zien. Daardoor ook geschikt voor een wat jonger publiek, die wil kennismaken met een spannende actiefilm. De westerse manier van man-worden, wellicht?

Big Game, Dutch Filmworks Tijdsduur: 90 minuten, Avonturenfilm. Leeftijd: vanaf 13 jaar. Verkrijgbaar op: DVD, Blu-ray