Recensie: Bezzerwizzer, Bergsala Enigma

bezzerwizzerIk vind kennisquizen altijd heel erg leuk. Niet omdat ik graag pronk met mijn kennis, of per se wil winnen, maar omdat je altijd wel weer iets nieuws leert. De kans om het meest populaire spel uit Scandinavië en Duitsland te testen, Bezzerwizzer, kon ik dan ook niet laten schieten. Dat is namelijk een écht kennisspel.

De regels van het spel zijn kort en bondig. Je hebt een spelbord met daarop 20 vakjes. Je speelt het spel met 2-4 teams. Zo’n team kan ook uit 1 persoon bestaan, maar het kan ook makkelijk met twee spelers in een team gespeeld worden. Ieder team krijgt een kaartje met daarom vier vakjes. Boven ieder vakje staat een aantal stippen: 1, 2, 3 of 4. Op die vakjes leg je categoriestenen. Die mooi afgewerkte stenen zitten in een stoffen zakje. Ieder team pakt vier van de twintig stenen, en legt ze naar eigen voorkeur op de vakjes. Volg je me nog? Mooi. Die volgorde mag je dus zelf bepalen. Belangrijk om te weten is dat de stippen boven de vakjes het aantal te verdienen punten aanwijzen. Leg dus je favoriet op vakje drie of vier neer!

Nu ga je de vragen beantwoorden. Het spel bevat meer dan 4000 vragen, verdeeld over 20 categorieën. Sommigen zijn ontzettend moeilijk, sommigen kinderlijk eenvoudig en anderen weer heel verrassend. Zoals het hoort! Heb je een vraag goed, dan mag je het aantal punten dat bij het vakje op jouw bordje hoort vooruit zetten. Heb je ‘m fout, dan mag je blijven staan. Simpel. Na iedere vraag, of je die nu goed hebt of fout, is de volgende speler. Daardoor blijft de vaart er goed in.

Maar de andere spelers hoeven ook niet stil te blijven zitten! Iedere speler krijgt namelijk nog drie steentjes: 2 met een B, 1 met een Z erop. De B is misschien wel de leukste. Dat is de Bezzerwizzer-steen. Daarmee gok je erop dat de persoon die de vraag krijgt het antwoord niet weet… en jij wel! Jij mag dus in de herkansing antwoord geven op de gestelde vraag, en er wat bonuspunten aan overhouden. et de Z-steen mag je een steen Zwappen. Een vervelende categorie die jij hebt bij een ander leggen, en daar een steen naar jouw voorkeur voor terugnemen. Dat kan je een makkelijke vraag opleveren, maar je kunt er ook voor zorgen dat jouw tegenstander juist een heel moeilijke vraag krijgt.

Bezzerwizzer is een geweldig kennisspel. Het heeft een paar heel krachtige elementen: veel leuke en originele vragen, die het nodige vergen van je kennisniveau, een eenvoudige set spelregels, vaart (vooral omdat je na iedere vraag door gaat naar de volgende speler) en een tactisch element in de vorm van de B- en Z-stenen. De vraag is alleen: ben jij een bezzerwizzer, of kijk je liever toe?

Bezzerwizzer, Bergsala Enigma
Prijs: 60 euro. Leeftijd: vanaf 15 jaar.
Aantal spelers: 2-8. Speltijd: ongeveer 45 minuten