Recensie: Beter dan fictie, de mooiste geschiedenisverhalen

beter dan fictieJe ziet de laatste tijd steeds meer film die op waarheid gebaseerd zijn, of in ieder geval rusten op stokoude verhalen. Hercules, 300, Marie-Antoinette, X-Men. Hoewel ik het van die laatste niet helemaal zeker weet… In ieder geval: die trend laat zien dat er heel veel interessants in onze geschiedenis is gebeurd, waarbij je niet eens zo veel hoeft bij te fantaseren! Dat blijkt ook uit Beter dan fictie – de mooiste geschiedenisverhalen. Daarin staan 12 bijzondere stukjes geschiedenis omschreven, die je van het eerste tot het laatste woord zullen boeien. Of in ieder geval zullen ze je meenemen naar lang vervlogen tijden. Want de twaalf verhalen zijn geschreven door twaalf verschillende schrijvers. Dat levert ook twaalf verschillende verhalen op: de ene is meer vertellend, de ander wat meer omschrijvend, of laat zien welke puzzelstukjes er bekend zijn. Zoals bij het stukje over homo sapiens, de bakermat voor de mensheid, of over koning David, die wel degelijk bestaan heeft. Recentere verhalen gaan over Maria de’Medici of ‘Een half jaar hoop’, over het vernietigingskamp Auschwitz. Beter dan fictie laat zonder twijfel zien dat onze geschiedenis bijzonder interessant is, en dat er meer dan genoeg verhalen te vertellen zijn waar ed meeste mensen nog helemaal niets over weten. De schrijvers hebben hun huiswerk meer dan goed gedaan – ze zijn dan ook experts op het gebied waarover ze hun verhaal hebben geschreven. in het begin van het boek worden ze stuk voor stuk aan je voorgesteld. Erg verhalend zijn de meeste verhalen overigens niet, het is eerder een beknopte biografie of geschiedenis van een bepaalde periode. Maakt dat het boek minder boeiend of interessant? Nee zeker niet! Beter dan fictie, DIverse auteurs Omniboek, augustus 2014, 304 pagina’s, paperback. Prijs: 15 euro. ISBN: 9789401903257