Recensie: Berta is voor niets of niemand bang, Moniek Vermeulen en Frank Pollet

Berta is voor niets of niemand bang

In de grote schoolvakantie krijgt Emiel nieuwe buren. Het meisje, Berta, heeft een enorme aantrekkingskracht op Emiel. Ze is namelijk alles wat hij niet is: creatief, handig, stoer, dapper, en voor niets of niemand bang. Heel anders dan Emiel, die het liefst in zijn eigen, veilige tuintje speelt. Daar is hij ridder, en soms ook prinses. Berta niet, die is lekker altijd ridder: stoer, sterk, onverschrokken. Ze is echter ook heel lief en zorgzaam, en probeert Emiel overal bij te betrekken.

Eenmaal op school aangekomen merkt Berta al snel dat Emiel ontzettend vaak gepest wordt. Hij is dan misschien niet een van de slimsten of de snelsten, maar dat is toch geen reden om hem te pesten? Ze neemt het iedere dag voor Emiel op, en zet zelfs grotere jongens op hun plaats. Maar op een gegeven moment gaat Berta toch echt te ver, als ze de fiets van een grotere jongen rood schildert… als de grote jongen kwaad op haar af komt stuiven is het de beurt aan Emiel om te laten zien dat ook hij veel geeft om Berta, en dat hij best eens de ridder kan zijn!

Berta is voor niets of niemand bang is een lief en grappig boekje, vol verrassende wendingen. Het grote, zelfverzekerde kind dat het voor het kleine, fragiele kind opneemt is iets dat je regelmatig ziet op scholen, mits de tweede het geluk heeft dat er zo’n zorgzaam kind in zijn klas zit. Je ziet dan al snel dat het zwakkere kind meer zelfvertrouwen krijgt, omdat het uit zijn underdog-positie wordt getrokken. Zo ook Emiel, die kracht ontleent aan zijn stoere buurmeisje.

De illustraties van het prentenboek zijn grot en vlot getekend. De vlotte stijl, met deel ingekleurde vlakken, passen perfect bij het stoere, creatieve imago van Berta, de hoofdpersoon van het boek. Ze illustreren het verhaal, ondersteunen de tekst op de pagina’s, maar laten weinig verrassends zien. Daardoor is het boek ook prima te gebruiken in groepsverband. Een warm prentenboek over een bijzondere vriendschap.

Berta is voor niets of niemand bang, Moniek Vermeulen en Frank Pollet
Eenhoorn, maart 2014, 32 pagina’s, hardcover.
Prijs: 14,50 euro. Leeftijd: vanaf 4 jaar. ISBN: 9789058389329