Recensie: Beoordeel Dit, Chip Kidd

beoordeel ditWe leven in een heel visuele wereld. Alles om ons heen moet er gelikt uit zien. Misschien sta je er niet bij stil in het dagelijks leven, maar als je er op gaat letten, of je krijgt te maken met visuele problemen, zal het je ineens een stuk duidelijker worden. Chip Kidd is vormgever. Voornamelijk maakt hij boekomslagen, maar hij werkt ook wel voor andere reclame-campagnes. Daarom let hij bijzonder op vormgeving – en vooral om de duidelijkheid ervan. Op het platform TED Talk heeft hij er al een stuk over ingesproken, maar in het boekje Beoordeel Dit neemt hij je nog eens mee om zijn punt toe te lichten.

Mysterie-o-meter

Om zijn punt duidelijk te maken, introduceert Chip Kidd zijn mysteri-o-meter. Daarin beoordeelt hij alle ontwerpen, van poster tot aanplakbiljet, van tube gel tot boekomslag, op een schaal van Helder tot Raadselachtig. Met alles er tussenin. Per item legt hij uit waarom hij een bepaald voorwerp duidelijk en overzichtelijk vind, of juist niet. Een kritische noot dus naar diverse ontwerpers en vormgevers. Tot hij ook over zijn eigen werk gaat praten. Dan kom je namelijk ook een aantal raadselachtige ontwerpen tegen. Hij vertelt hier ook over, en noemt ze op zo’n moment ook raadselachtig. Echter: omdat hij weet waarom ze zo zijn, zijn ze dan ineens goed, terwijl raadselachtigheid bij een ander vaak niet goed is… een beetje vreemd.

Subjectief

Een ding is dan ook glashelder: Beoordeel Dit is geen strakke methode om kritischer naar de wereld om je heen te kijken. Het is de visie van Chip Kidd op verschillende vormen van vormgeving. Sommigen zijn duidelijk en eerlijk, anderen een stuk subjectiever. Een kwestie van mening, zogezegd. Wanneer is iets onduidelijk, wanneer is het mysterieus en spannend? Een interessant spanningsveld is het wel, tussen design en functie, eentje waar je over moet nadenken. En eerlijk is eerlijk: hoewel ik het lang niet altijd eens ben met de mening van Chip zet het je wel aan tot nadenken en het opnieuw beoordelen van je omgeving. Beoordeel dit!

Conclusie over TED Boeken – Beoordeel dit

Of iets mooi is of niet is bijna net zo subjectief als je mening of iets onduidelijk of mysterieus is, of juist glashelder. Iedereen kijkt immers anders tegen de wereld aan! De voorbeelden van Chip Kidd zijn dan ook lang niet altijd even duidelijk. Wel lukt het hem om je opnieuw naar je omgeving te kijken. Jammer dat het boekje is geschreven in spreektaal. Door de vele bijzinnen, die strak uit het Engels zijn vertaald, komt dat het leesgemak niet ten goede. Door: Score: TED Boeken – Beoordeel dit krijgt 4 van de 5 punten.

TED Boeken – Beoordeel dit, Amsterdam University Press, 125 pagina’s, hardcover.
Vanaf: jaar. ISBN: 9789462983564. Prijs: 14.95 euro.