Recensie: Ben 10 Omniverse

Over de tekenfilmheld Ben 10 zijn al talloze games verschenen. Sommigen heel spannend en 3-dimensionaal vormgegeven, anderen als een spannende kartgame. Deze variant is een echte beat ém up. En dat maakt die spellenreeks wel zo interessant, want er is voor ieder wat wils. Als achterliggend verhaal van Ben10: Omniverse wordt een verhaal vertelt waarin de jonge Ben naar een nieuw universum waarin onvertelde verhalen uit het verleden invloed hebben op het heden. Je speelt dus als een tienerversie van Ben, maar ook als de jonge Ben om op die manier de plannen van de gemene Malware te dwarsbomen!

Het verhaal wisselt tussen die twee tijdsperiodes. Maar dat niet alleen, want Ben zou Ben niet zijn als hij geen monster in z’n horloge zou hebben. In Ben 10: Omniverse heb je de mogelijkheid dertien buitenaardse helden op te roepen die jou een handje komen helpen. Die kun je zelf kiezen, je hebt er telkens vier binnen handbereik. Onder die wezens zijn de nieuwe buitenaardse wezens Gravattack en Shocksquatch te vinden. Alle wezens worden sterker naarmate je ervaring wint. Beslis dus goed welke wezens je als eerste sterker wilt maken – of ga je er een flink aantal sterker maken? Iedere keer als een wezen een level stijgt krijgen ze nieuwe krachten, die je tegen je vijanden kunt gebruiken.

Het leuke van dit spel is dat je er niet alleen voorstaat. Je hebt een trouwe metgezel, met een flink aantal wapens. Die metgezel kan bestuurd worden door de computer, maar ook door een andere speler. Je kunt Ben 10: Omniverse dus met twee spelers tegelijk spelen! Dat loopt erg soepel. De karakters zijn klein genoeg om elkaar niet in de weg te lopen. De wereld is natuurlijk helemaal in stijl van de tekenfilmserie ontworpen en ziet er goed uit. Dat haalt niet het onderste uit de kan van de consoles, maar het ziet er allemaal wel soepel en vloeiend. Een superspannende game!

Ben 10: Omniverse, Namco Bandai
XBOX 360, PS3, NDS, 3DS, Wii. Leeftijd: vanaf 12 jaar. Prijs: vanaf 29,95 euro