Recensie: Beer op de weg, Chantal Meijerink-Jacobs

In dit prachtige, humoristische prentenboek vertrekt Beer op een dag naar de rand van het bos en gaat op de weg zitten. Voor de andere dieren, die een beetje bezorgd om hem zijn, is het een raadsel wat hij daar precies doet. Zelf weet hij het ook niet zo goed, maar het lukt hem maar niet om zijn ogen op iets anders te richten dan op de horizon, bang voor wat komen gaat. Beer leert in het verhaal om vertrouwen in zichzelf te krijgen en zijn angst te overwinnen.Ieder kind is wel eens bang of vindt het moeilijk om in zichzelf te geloven in verschillende situaties. Met dit boek worden de thema’s angst en zelfvertrouwen op een laagdrempelige, luchtige manier bespreekbaar.

Het boek zelf gaat over een wat depressieve Beer, die op de weg zit: hij is bang voor wat komen gaat, bang voor het onbekende. Hij zit en zit, en iedereen is bezorgd om hem. Het kleine, maar slimme vuurvliegje weet wel wat er aan de hand is, en werpt zijn licht op de zaak. Het boekje is lekker makkelijk leesbaar geschreven, met zo nu en dan een wat lastig woord ertussen: ‘triomfantelijk’ en ‘bemoedigend’ zijn woorden die kinderen van 6-9 jaar waarschijnlijk nog niet standaard tot hun woordenschat zullen rekenen. Daarbij komt dat het boek best lang is: door het ontbreken van een duidelijke verdeling in hoofdstukken is het de bedoeling dat het boek in 1 keer wordt uitgelezen. En hoewel het verhaal niet al te lieflijk en zoet is, zal het negenjarigen wellicht wat minder aanspreken.

Het boek is rijk geïllustreerd met paginavullende prenten: iedere spread wordt samengesteld tussen een pagina tekst en een paginavullende tekening. Bij de tekst staat een kadertje, met daarin een vergroting van een fragment uti de tekening. Iedere pagina heeft een lichtbruin kader, dat naar binnen toe kartelt. Iedere tekstpagina heeft een sierlijke kapitaalletter als kenmerk. Door deze twee eigenschappen krijgt het boek iets zachts, lieflijks mee, wat een beetje in contast staat met de felle kleuren van de tekeningen. De tekeningen zelf zijn gemaakt in een naïeve tekenstijl: vereenvoudigde prenten, die kinderlijk aandoen. Met perspectief en anatomie wordt dan ook nogal vrij omgegaan, en de kleuren zijn fel. Hierdoor zijn de prenten wel duidelijk, hoewel je moet houden van deze stijl. Op de site van Uitgeverij Pica vind je leuke suggesties om uit te voeren met dit boek: de meeste gaan over het omgaan met gevoelens, en het herkennen van gevoelens bij anderen. Ook staan er een tweetal tips in over het omgaan met angst en verdriet.

Beer op de weg, Chantal Meijerink-Jacobs
Pica, oktober 2011, 48 pagina’s, hardcover.
Prijs: 14,95 euro. ISBN: 9789077671658