Recensie: Barones van Stippeltje, Marieke van Hooff en Marieken van Dilshuizen

barones van stippeltje 9789462342088Barones van Stippeltje is een heel bijzondere barones. Ze is een barones zonder geld. Daardoor moet ze ineens alles zelf doen, maar ja … poetsen… hoe werkt dat ook al weer? Of de tuin bijhouden… pffft, wat een werk. Nee, daar heeft de barones altijd mensen voor gehad! Barones van Stippeltje (te herkennen aan de stippeltjesjurk en het suikerspinkapsel) zit echt aan de grond. Ze moet zelfs haar kasteel verkopen! En dat vind ze natuurlijk helemaal niet leuk. Gelukkig leert ze een handige Harry kennen. Letterlijk, want als Harry als tuinman komt solliciteren voor een klusje komt hij bij haar wonen, in ruil voor klusjes. Langzaam maar zeker leert Harry de Barones hoe ze alle klusjes moet uitvoeren, terwijl de barones Harry wat manieren bijbrengt. Maar dat zijn natuurlijk niet de enige zorgen die de barones heeft. Want meneer Hapsie heeft het kasteel gekocht, en wil het slopen om er peperdure appartementen neer te zetten. En hij heeft nog wat andere gemene plannen bedacht. Samen met Harry de tuinman, Fiefje de kip en Zwabber de hond trekt de barones naar de stad om hulp te zoeken. Onderweg slapen ze in een tent en ze beleven allerlei grappige en spannende avonturen. Maar zullen ze Hapsie kunnen tegenhouden? En ziet de barones haar geliefde kasteeltje ooit nog terug? Barones van Stippeltje is een geweldig leuk en verrassend boek. Het is lief en grappig voor meisjes, spannend en stoer voor jongens en bovenal vlot geschreven. Het is grappig, levendig en zoeft aan je voorbij. Je kunt het verhaal natuurlijk lezen, maar je krijgt ook het volledige verhaal mee op cd, als mp3’s. Het verhaal (met bijbehorende liedjes) is ingesproken voor Anneke van Hooff, Dieter Troubleyn, David Verbeeck, Marieke van Hooff en met het Kinderkoor Opera Vlaanderen.

Barones van Stippeltje, Marieke van Hoff
Illustrator: Marieke van Ditshuizen Abimo, 136 pagina’s, hardcover. Prijs: 18,95 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789462342088