Recensie: Bakken, Dan Lepard

bakken

Auteur Dan Lepard is schrijver en fotograaf, en schrijft al sinds jaar en dag een column over bakken in de krant The Guardian. Een oudgediende op het bakvlak, zogezegd. Hij kent het van binnen en van buiten. Hij bakt niet alleen brood, cakes en taarten, kleine baksels, biscuits en koekjes, donuts en baba’s lekker zoet, desserts en natuurlijk ook avondeten. Van zoet tot hartig, tussendoor of maaltijd: voor ieder moment van de dag.

De manier van omschrijven is best bijzonder voor een kookboek: na een titel volgt een handige teaser-omschrijving, waarna alle ingrediënten vermeld staan. Na deze ingrediëntenlijst (tot zover nog niets bijzonders) komt het hele recept. In verhaalvorm! In één blok tekst, zonder stappen. En dat werkt toch niet zo handig als een recept met de verschillende stappen per stuk omschreven…

Dat neemt niet weg dat de recepten niet duidelijk zijn, of vervelend zijn omschreven. In tegendeel! Soms is het gewoon leuk om er in te lezen. Je leert nieuwe technieken, tips en trucs, voor zover je die nog niet kende natuurlijk. Ieder hoofdstuk begint overigens al met een aantal technieken en tips, om zo de beste resultaten te behalen. En Dan heeft ze allemaal zelf geprobeerd: hij kan beamen dat ze stuk voor stuk werken!

De foto’s uit het boek zien er allemaal goed en mooi uit. De beelden hebben een beetje een gele tint, wat in Engeland meer gewaardeerd wordt dan op het vasteland. De gerechten zelf zien er echter mooi  en smakelijk uit. Kleine misser: regelmatig staan de foto en het recept niet op 1 pagina! En om een madeleine te zien naast het recept voor een chocoladecake is toch vreemd. De chocoladecake stond weer een pagina verder, maar dat terzijde.

In het bakboek Bakken vind je meer dan 280 recepten. Allen haalbaar, ik ben weinig vreemde ingrediënten tegengekomen, of technieken die je niet met het standaard keukengereedschap kunt uitvoeren. Het boek is redelijk compact, en uitgevoerd in een stevige hardcover. Afgezien van het ontbreken van duidelijke stappen is het een makkelijk leesbaar en zeker bruikbaar bakboek vol kennis en inspiratie.

Bakken, Dan Lepard
Fontaine, oktober 2013, 576 pagina’s, hardcover.
Prijs: 39,95 euro. ISBN: 9789059564800