Recensie: Baked Louie’s, Louie van Nieuwenborgh

9789058269911 baked louiesBloggen is een geweldige manier om de wereld kennis te laten maken met jouw passie. En doe je dat een beetje op een leuke manier krijg je daar ontzettend veel voor terug. Een extra stimulans om door te gaan als belangrijkste beloning, maar soms komt er nog iets anders voorbij. Het blog Bakes Louies bijvoorbeeld. Daar plaatst de Vlaamse Louie van Nieuwenborgh al een aantal jaren regelmatig recepten op, die hij veelal zelf bedenkt of aanpast naar gangbare en algemeen verkrijgbare ingrediënten. De inmiddels zeventienjarige Louie houdt er een bijzondere stijl en smaak op na: veelal Amerikaanse recepten worden in zijn keuken vervaardigd met een vrolijkheid en kunde waar je allebei van onder de indruk mag zijn. Dat resulteert in geweldig creatieve recepten, die in het boek (en op het blog) helder en stap voor stap omschreven zijn. Het is echt verrukkelijk om iemand te zien schrijven die zich niet zo bekommerd om de regeltjes over gezondheid, of het aantal calorieën die hij tot zich neemt. Het wordt wel vermeld als waarschuwing, maar verder zijn het gewoon recepten waar je heerlijk van kunt genieten. Van voor tot achter guilty pleasures, stuk voor stuk goed te maken in je eigen keuken met huis-tuin-en keukenmiddelen. Heb je een voorliefde voor de Amerikaanse keuken? Dan zit je bij Baked Louie’s helemaal bij het juiste adres. Wil je gewoon genieten? Neem dit boek dan ook mee vanuit de boekhandel! De mooie foto’s zullen je al doen watertanden. Nu is het aan jou om die lekkere gerechten na te bootsen. Het type gerecht is overigens ook best divers: cupcakes, muffins, taarten, koekjes, cakes, hartige recepten, heel bijzonder broodbeleg, typisch Amerikaanse recepten: van A tot Z smullen en verbazen over de verrassende combinaties van deze jonge meester in de keuken! Baked Louie’s, Louie van Nieuwenborgh Davidsfonds, mei 2014, 160 pagina’s, hardcover. Prijs: 24,95 euro. ISBN: 9789058269911