Recensie: Bakboek. De klassiekers, Eric van den Hende

Niets is zo leuk als het verrassen van je familie of vrienden met een zelfgebakken taart of een schaal vol lekkere zelfgemaakte koekjes. Met Het Bakboek heb je een fantastisch boek in handen, dat je werkelijk alle aspecten van het bakken zal aanleren. Het mooie van het boek is niet alleen dat het je zo veel verschillende recepten leert en aanrijkt, maar ook dat Eric van de Hende dat op een bijzonder duidelijke en overzichtelijke manier doet.

Het boek begint met een inleiding met vuistregels, algemene informatie en een lijst met recepten per deegsoort. Hierdoor kun je snel aana de slag met experimenteren en het jezelf aanleren van de benodigde technieken en bereidingswijzen. Ieder recept wordt vervolgens op heldere en duidelijke wijze stap voor stap uitgelegd, waarbij je de nodige tips krijt voor de beste resultaten. Hierbij wordt een terugverwijzing niet geschuwd naar andere basisrecepten.

In de ingrediëntenoverzichten wordt met duidelijke maatstaven gewerkt. Het probleem bij veel bakboeken is namelijk de onnauwkeurigheid van de hoeveelheden die je nodig hebt, terwijl deze hoeveelheden bij bakken veel belangrijker zijn dan bij koken: een kop suiker, een theelepel zout, 4 eetlepels boter, 4 eieren…, maar hoe groot is die kop, moet je die lepel afstrijken, moet je kleine eitjes gebruiken of jumbo-eieren? In dit boek wordt niet gesproken over eetlepel, theelepel of ei, maar wordt er enkel gewerkt in grammen en milliliters: duidelijke en uniforme maatstaven, die fouten nagenoeg uitsluiten. Erg prettig! Het boek wordt verder aangekleed met paginagrote foto’s en mooie en heldere stap- voor stapfoto’s van de verschillende stappen die je moet nemen. Zo kan er geen enkele twijfel ontstaan!

In dit boek vind je meer dan 200 recepten voor taarten, hartig en zoet gebak, brood en koffiekoeken, dessert- en aperitiefkoekjes, cakes, muffins, soezen, vlaaien, biscuitgebak, roomhoorntjes, appeltaartjes, hazelnootkoekjes, zonnetjes… Ook de recepten van pannenkoeken, wafels, appelbeignets, broodpudding, schuimpjes enzovoort vind je in het Bakboek. Blader door het boek, bekijk de smakelijke foto’s van Frank Croes en maak je keuze. Het moeilijkste zal zijn om te wachten tot je gebak voldoende is afgekoeld, want de geur van eigen gebak stelt je altijd op de proef.

Bakboek. De klassiekers, Eric van den Hende
Standaard uitgeverij, oktober 2011, 464 pagina’s, hardcover.
Prijs: 29,95 euro. ISBN: 9789002239694