Spel recensie: Back to the Future: Dice Through Time

Back to the Future: Dice Through Time heeft zo’n beetje alles wat je zou verwachten in een spel dat draait om de hele Back to the Future-filmtrilogie. Ja, dat is nog al wat filminformatie om in één spel te vatten, maar toch is het Ravensburger met wat kunst- en vliegwerk aardig gelukt in dit coöperatieve bordspel. Je springt van het ene filmfragment naar het andere om alle tijdlijnen recht te houden en de confrontatie met Biff af en toe op te zoeken.

Het spel in het kort

Je speelt Back to the Future: Dice Through Time op vijf verschillende locaties op het spelbord, in vier verschillende tijdlijnen. Natuurlijk neem jij plaats in de comfortabele stoel van een Delorean om jezelf een weg door het spel te banen. Je begint iedere beurt gebeurtenissen van een stapel aan het bord toe te voegen, die je vervolgens moet voltooien om de tijdlijn weer recht te breien. Als je een gebeurtenis voltooit, krijg je een item dat bij een andere plaats en tijd hoort. Jouw doel is om alle items op de juiste plaats in de geschiedenis af te leveren. Lukt je dat voor de tijd om is? Dan heb je gewonnen!

Dobbelen maar!

Om dat te kunnen fixen, heb je de dobbelstenen nodig – maar dat las je al in de titel van het spel. Je hoeft dus niet zelf op een hoverboard te gaan staan of over een stoomtrein te lopen. Scheelt weer wat beweging, nietwaar? Aan het begin van je beurt gooi je met de dobbelstenen en kun je deze, op basis van het resultaat, voor verschillende acties gebruiken. Gooi je bijvoorbeeld de fluxcondensator, dan kun je op en neer bewegen in de tijdlijnen om naar een andere tijd ingaan. Sommige gebeurtenissen hebben ook een specifieke dobbelsteencombinatie nodig om ze te voltooien. Het is dus dobbelen en kiezen… welke gebeurtenissen ga je als eerste aanpakken? Goed overleg kan hier handig zijn. Let wel goed op dat Biff je niet in de weg staat. Is dat wel zo? Dan moet je de vuist op de dobbelsteen gebruiken om hem aan de kant te schuiven. Lukt het je om een voorwerp op de juiste plek in het juiste tijdperk af te leveren? Dan mag je de Outatime-markering, jouw zandloper zogezegd – naar achteren schuiven. Dat geeft je weer wat meer tijd.

Spelen met de tijd

Natuurlijk kun je spelen met tijd en locatie, zoals ze dat ook in de films deden. Weet je nog, die voorwerpen die ze voor elkaar achterlieten door ze op geheime plekken te verstoppen? Dat kan ook in het spel! Een speler kan een van zijn ongebruikte dobbelstenen op elke locatie achterlaten. Zolang die op het bord ligt, kan de waarde ervan worden ingezet door een speler die zich op dezelfde locatie in dezelfde tijdlijn of later bevindt. Het werkt natuurlijk niet de andere kant op, iets dat je in 2015 achterlaat, ligt in 1885 niet op die plek! Hebben alle spelers hun beurt gehad in een ronde? Dan wordt de Outatime-markering een vakje naar beneden geschoven… en komt het einde van het spel in zicht!

Ga direct naar Back to the Future: Dice through time op BOL.com.

Recensie over Back to the Future: Dice through time

De uitwerking van dit coöperatieve bordspel is super leuk. Je herleeft letterlijk alle drie de films, met daaruit de leukste en meest memorabele scènes. Soms moet je verschillende locaties meerdere keren bezoeken om een opdracht te voltooien, maar dat hoort erbij. De elementen in het spel zijn leuk bedacht en goed uitgewerkt. Het spel zelf leunt zwaar op de dobbelstenen, die je gebruikt om te bewegen en acties uit te voeren, met de hoop dat je daarvoor nog genoeg dobbelstenen overhebt. Het leuke is de dobbelsteen die je kunt achterlaten en op een later tijdstip (letterlijk en figuurlijk) nog kunt gebruiken. Dan komt het spel beter tot zijn recht: met vier spelers is dit spel dan ook aanzienlijk leuker dan met 2. Echt strategie zit er helaas niet achter dit spel, het is echt de adrenalinerush van de race tegen de klok die het spel maakt. Let wel: het is volledig Engels geschreven, en daardoor wellicht niet voor jongere spelers geschikt.

Titel: Back to the Future: Dice through time
Uitgever: Ravensburger
Genre: cooperatief bordspel