Recensie: Assassins Creed IV: Black Flag

assassins-creed-4-iv-black-flag-ps3-box-art

Het jaar is 1715. Piraten heersen over de wateren en de Caraïben, waar ze een eigen republiek zonder wetten en regels hebben opgericht. Een republiek waar corruptie, hebzucht en wreedzucht iedere dag voorkomen. Tussen deze piraten bevindt zich een brutale, jonge kapitein: Edward Kenway. Jij, eenvoudig gezegd. Het is aan jou om deze jonge kapitein verder in de pirantenwereld te helpen, om zo de macht te grijpen.

Met Assassins Creed IV: Black Flag wijkt het spel wel iets af van het concept, maar de speelwijze blijft nog helemaal overeind. Jouw karakter is een meester in het moorden, sluipen en klimmen, en vooral de freestyle rentochten door de meest uiteenlopende omgevingen maken diepe indruk. En hoewel het een doel is om te moorden, is dat niet hét doel van onze hoofdpersoon. Dat is wel een opmerkelijk verschil. Dat, en heel veel water, natuurlijk. Maar wat had je anders gedacht, bij piraten?

De open zee wordt een speelveld voor je. Schepen besturen, aanvallen en enteren is een belangrijk onderdeel an deze game geworden. Dat heeft dan ook veel aandacht gekregen, en werkt prettig en eenvoudig. Je zult je al snel zelf een piraat wanen, als je de open vlakte bekijkt! En het veroveren van handelsschepen blijkt nog eens bijzonder lucratief. Ze zitten vol grondstoffen, die jij weer kunt gebruiken voor upgrades voor je schip of je eigen wapentuig. Aanvallen!

Daarnaast bestaat de game behoorlijk veel uit sluipen en achtervolgen. Zowel op zee, als op land. Dat moet je liggen. Assassins Creed is nooit een heel eenvoudige arcade-fighter geweest, maar het wordt hier wel een geren van heb ik jou daar! Dat is niet altijd even eenvoudig, zeker niet als je langzaamaan wat vijanden gaat maken… De gevechten zelf zijn spannend en fel. Je moet flink aan de bak wil je heelhuids uit een strijd komen, hoewel je na een strijd wel de tijd kunt nemen jezelf te genezen. Gebruik wapens en je omgeving om de strijd in je voordeel te beslechten. Probeer je verdediging wel hoog te houden en te werken vanuit tegenaanvallen, je tegenstanders zijn namelijk best sterk!

Assassins Creed: Black Flag is een leuke nieuwe insteek in deze reeks. Het varen end e piraterij is erg leuk, het is piraatje spelen voor volwassenen. Lekker landje veroveren, grondstoffen inpikken en handelen, dreigen en moorden. De graphics zijn erg goed en indrukwekkend, en vooral de bewegingen van onze piraat zijn soepel en nauwkeurig uitgewerkt. Een nadeeltje zit hem wel in de herhalingsfactor van de opdrachten, en met name het varen. Het is leuk, zo op de open zee, maar soms duurt het wat lang… verder een toppertje!

Assassins Creed: Black Flag, PS3
Ubisoft. Leeftijd: vanaf 16 jaar. Prijs: 70 euro