Arthur wordt beroemd om indruk te maken op Sandy

arthur-wordt-beroemd Op een onhandige dag laat Arthur een paar flessen vallen als hij terugkomt van het boodschappen doen. Er rollen een paar flessen onder een auto, waar hij een heel bijzonder meisje ontmoet. Sandy. Dat meisje wil hij wel graag leren kennen, maar hoe komt hij in contact met haar? Samen met zijn vrienden Louise en Bruno gaan ze er alles aan doen om Arthur in de kijker te spelen. Samen bedenken ze een plan: Arthur wordt beroemd! Want hoe kun je om een beroemdheid heen?

Beroemd

Het is zelfs zo dat de moeder van Sandy zelf ook heel beroemd is. Ze reist de hele wereld over om over al opera’s te zingen. Maar Arthur kan niet zingen, dus daar gaat hij maar niet op gokken. Hij heeft een ander plan. De burgemeester van hun dorp heeft namelijk een heel beroemde kip. Een echte prijskip. Wat als hij die kip nu red? Maar ja: dan moet hij eerst gestolen worden! Die taak neemt het drietal dan ook maar op zich. Dan gebeurt echter het ontdenkbare: nadat Arthur de prijskip heeft gestolen en in hun schuur heeft opgesloten, wordt er ingebroken in diezelfde schuur. De prijskip wordt echt gestolen! En dan is het aan Artur, Bruno en Louise (die in het boek Bruno wordt een superheld omgetoverd zijn tot de superhelden Bruino en Blouise) om de kip te redden van de gemene winkeleigenaar…

Helden met grote verhalen

Na veel grappige en spannende avonturen lukt het onze drie vrienden toch om de kip terug te krijgen van de winkeleigenaar. Maar makkelijk was het niet. En dan is het grote moment daar: Arthur wordt beroemd! Nou ja… als hij ook dat laatste stukje niet verprutst, natuurlijk. De grote vraag blijft voor jullie lezers natuurlijk: zal het Arthur lukken om een wit voetje te halen bij Sandy, de liefde van zijn leven, of kun je die prijskippen maar beter gewoon in hun hok laten zetten? Tja: ik ga natuurlijk niets verraden over het slot van dit leuke boek – daar moet je het zelf maar voor gaan lezen, maar prijskippen stelen is nooit een goed idee. Er zijn heel andere manieren om bij een meisje in een goed daglicht te komen!

Spannend

Arthur wordt beroemd is een leuk en vlot geschreven boek, met lekker veel fantasie en grappige avonturen. Door het boek heen staan lijntekeningen, die soms met één enkele accentkleur zijn ingekleurd. Een bijzondere tekenstijl, die wel werkt voor het boek van Hakon Ovreas. Hoewel je dit boek gewoon los kunt lezen van Bruno wordt een superheld is het trouwens wel leuker als je eerst dat boek leest. Sommige scènes krijgen dan net wat extra’s, worden net wat grappiger.

Arthur wordt beroemd, Hakon Ovreas
Illustrator: Oyvind Torseter Querido, 196 pagina’s, hardcover. Prijs: 15,99 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789045119496