Recensie: Arrival, Sony Pictures Home Entertainment

De aliens komen! Sterker nog: in de film Arrival zijn ze er al. 12 enorme ufo’s zijn geland, verspreid over de gehele wereld. En wat doen ze? Helemaal niets! Ze hangen gewoon wat rond. Als echte hanggroep-aliens. Dat stelt de leiders van over de gehele wereld wel voor een raadsel. Wat komen ze doen? Zijn ze goedaardig of kwaadaardig?

Onderzoek

Alle landen proberen dat uit de vogelen. De overheden proberen de ruimteschepen voor het grote publiek verborgen te houden. En helemaal dat ze contact hebben met de aliens. In Arrival lijkt het er namelijk op dat de buitenaardse wezens helemaal niet zo slecht zijn als we veel zien in films. Om beter te weten te komen wat ze van plan zijn, huurt het Amerikaanse leger twee unieke personen in: een briljante taalkundige en een wetenschapper. Samen moeten ze het voor elkaar zien te krijgen wat de bedoeling is van deze ‘invasie’. Misschien proberen ze ons wel weg te staren?

Omgekeerde herinneringen

Arrival draait niet alleen om de buitenaardse wezens en hun bedoelingen, maar ook vooral om de Amerikaanse taalkundige, Louise Banks. Uit haar leven zie je de hele film flashbacks over haar dochter. Hoe ze opgroeit, dingen leert, ontdekt, en uiteindelijk sterft aan kanker. Deze emotionele ontwikkeling loopt als rode draad door de hele film, maar echt vat krijg je niet op die flashbacks. Tot aan het einde alles duidelijk wordt en het verhaal volledig uit de doeken wordt gedaan. Gedachtegang Het belangrijkste aan Arrival is niet alleen de ontdekkingen omtrent de zevenpotige buitenaardse wezens en de continue strijd tussen de verschillende landen. Het is de manier waarop alle personen de buitenaardse wezens behandelen. De manier waarop de wereld reageert op die onzekerheid. Dat is bijna de filosofische insteek van de film. Jammer genoeg speelt de regisseur de hele tijd advocaat van de duivel: wat vertel je wel, wat vertel je niet. Hoe zorg je ervoor dat de film voor het grote publiek boeiend en vlot blijft? Daardoor mist de film in mijn optiek flink wat diepgang. Vaak worden spoilers gegeven, te veel onzekerheden worden uitgelegd en soms wordt er te weinig aan de verbeelding overgelaten. Aan de andere kant: het is nu inderdaad wel een vlotte mainstream film geworden, die een unieke reactie vormt op de tientallen alien-films.

Conclusie over Arrival

Dit is een film zoals je die niet snel tegenkomt. Een film over buitenaardse wezens waar ze eens niet als bloeddorstige schepsels worden neergezet, maar als vriendelijke zwervers door het heelal, die eigenlijk heel rustig contact proberen te zoeken. En hulp. Maar is dat wel zo? En vind iedereen dat de vreemdelingen het voordeel van de twijfel moeten krijgen? Arrival is knap verfilmd, maar gaat jammer genoeg soms wat kort door de bocht. Door: Score: Arrival krijgt 8 van de 10 punten.

Arrival, Sony Pictures Home Entertainment
Tijdsduur: 01:56, science fiction. Leeftijd: vanaf 12 jaar.