logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Spel recensie: Architecten van het Westelijk koninkrijk, White Goblin Games

Het lijkt erop alsof het worker-placement bordspel steeds meer voet aan de grond krijgt in Nederland. Waar het in sommige landen al jarenlang gespeeld wordt, zijn er in Nederland nog niet zo gek veel titels die van dit format gebruik maken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de Imperial Settlers of Rovers van de Noordzee. Met worker-placement spellen stuur je poppetjes of mankrachten naar een locatie, alvorens je de bijbehorende beloning kunt innen. Het gaat dus om plannen en vooruit kijken!

Architecten van het Westelijk Koninkrijk

In de Architecten van het Westelijk Koninkrijk ga je aan de slag met het bouwen van je eigen rijk. Je speelt aan je eigen wereldje, maar moet daarbij wel goed opletten op je tegenspelers: je kunt er namelijk voor kiezen de ander flink dwars te zitten. Dat is een bijzondere wending in dit soort games, vaak speel je namelijk toch grotendeels voor jezelf (met zo nu en dan een plagerijtje naar je tegenspeler). Doel van dit bordspel is om een zo mooi mogelijke kathedraal te bouwen om indruk te maken op de koning. Daarvoor moet je onderdelen kopen en vaklui inhuren. Maar doe je dat op de correcte en trage manier, of ga je voor snel en neem je zo nu en dan een binnenweg op de zwarte markt?

Personeel inzetten

In Architecten van het Westelijk Koninkwijk heb je twintig poppetjes tot je beschikking. Die kun je op verschillende locaties inzetten, waar ze telkens andere acties volbrengen. Zo kun je werklui plaatsen bij de mijnen voor bakstenen of goud, zet ze aan het werk in het bos voor hout, en ga zo maar door. Met de goederen kun jij weer voorwerpen kopen of aan je kathedraal bouwen. Maar je hebt meer nodig dan alleen grondstoffen en goederen. Zo zijn er ook locaties waar je nieuwe werklui kunt inhuren, of waar je nieuwe blauwdrukken van gebouwen kunt krijgen, zodat je meer kunt bouwen. Daarbij kun je meerdere werklui per locatie aan het werk zetten, waardoor je meer beloningen kunt innen.

Bouwen maar!

Je kunt punten verdienen met het bouwen aan de kathedraal. Hoe meer je daar aan hebt gebouwd, des te meer punten je krijgt. Het kan dus handig zijn je werkers ook aan het werk te zetten in het Gildehuis om zo bij te dragen aan de bouw van de kathedraal. Het bouwen aan de kathedraal kost je niet alleen werklui in het Gildehuis, je moet took bouwkaarten en grondstoffen betalen. dat wordt aan het einde van het spel beloond met punten! Daarnaast kun je punten verdienen met je ‘aardigheidsgehalte’. Heb je goede daden verricht, dan wordt dat beloond in de vorm van punten. Ook loyaliteit levert je punten op. Die bouwt langzaam op – tenzij je koopt op de zwarte markt, dat gaat namelijk ten koste van je loyaliteit. Bovendien heb je in de Zwarte markt het risico dat de aanwezige arbeiderpoppetjes in de gevangenis verdwijnen, als er een bepaalde kaart wordt gespeeld. Aan de andere kant kun je dan weer goedkoper aan spullen kopen, waardoor je jouw kathedraal groter kunt bouwen die dan weer meer punten oplevert… het blijft een dilemma!

Oefenen

Net als bij de meeste uitgebreide en strategische bordspelen, is het verstandig om ook bij Architecten van het Westelijk Koninkrijk een paar keer te oefenen. Pas dan weet je een beetje welke strategie je het beste kunt toepassen en welke functies belangrijk of onbelangrijk zijn in het spel. Tijdens het spelen zul je al je aandacht nodig hebben om je tegenstander zo goed mogelijk te kunnen overtroeven op zijn of haar eigen spel. Plannen en overzicht houden is echt een must bij dit spel, maar dat werkt natuurlijk alleen goed wanneer je weet welke onderdelen de grootste impact hebben op het verloop.

Ga direct naar Architecten van het Westelijk koninkrijk op BOL.com.


Recensie over Architecten van het Westelijk Koninkrijk

Goed of slecht – welke weg bewandel jij? In dit mooi en sfeervol vormgegeven bordspel zijn de effecten van je manier van spelen direct zichtbaar. Het heeft overigens geen duidelijke impact op je score, het legt enkel gewicht op een andere plek. Zorg dat je leerlingen opleidt, genoeg grondstoffen hebt en geld verdient om nieuwe handelingen te verrichten. En dat je die ook kunt verdienen door werklui van je tegenstander op te laten pakken… Net als andere spelen binnen dit genre krijg je een flinke handleiding voor je kiezen en heel wat elementen om uit te leggen. Minder ervaren spelers zal het misschien een beetje gaan suizen, maar moeilijk zijn de regels niet.

Score: 8


Informatie

, White Goblin Games
Genre: strategisch spel, Tijdsduur: 90 minuten.
Voor 1 tot 5 spelers. Leeftijd: vanaf 12 jaar. Prijs: 49.95 euro.

Speelgoed en spellen koop je bij:

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.