Recensie: Archie Greene en het geheim van de magier, D.D. Everest

vdi9789045116785[1]Met Archie Greene en het geheim van de Magiër wordt een nieuwe serie over magie en tovenaars in het leven geroepen. Een bijzondere, wel te verstaan, waarin de magie van boeken en woorden een heel belangrijke rol speelt. Archie is (zoals een goede tovenaarsserie lijkt te betamen) een weeskind, hij is opgevoed door zijn oma, die hem angstvallig heeft beschermd van alles wat magisch is. Archie heeft dan ook geen idee dat er zoiets bestaat als magie, laat staan dat al die magie verstopt zit in boeken! Tot hij op zijn twaalfde verjaardag een bijzonder en oud pakketje in handen krijgt. Een bijzonder boek, dat meer dan 400 jaar oud is. Maar zelfs dan heeft de wat brutale Archie geen idee waar hij in terecht is gekomen. Dat komt pas als hij in de oude boekwinkel van Tim Boek komt, waar hij volgens een eeuwenoude opdracht het boek naartoe moet brengen. Daar komt hij ineens terecht in een magische kelder, waar Ouwe Zeb toverboeken restaureert op wel heel belangrijke manieren. Archie wordt zijn leerling, zoals verklaard is door het Oude Vuur van Alexandrië: de oude tovenaars zijn namelijk volgelingen van Alexander de Grote, die ooit voor ogen had om alle magieboeken bij elkaar in een grote bibliotheek te verzamelen. Dat vraagt natuurlijk om problemen: zo veel magie bij elkaar levert ook en verzameling van macht. En daar zijn altijd mensen op uit! De Hebberds, bijvoorbeeld! Stap in de magische wereld van Archie Greene. Een magische wereld, verpakt in boeken, verteld aan de hand van de enige Boekenfluisteraar die er rondloopt op aarde: Archie. De eerste boekfluisteraar die in eeuwen heeft rondgelopen op aarde, de enige persoon die met de toverboeken kan praten en de duistere magie in kan ontluiken. Een belangrijk persoon, waar de Hebberds maar wat graag invloed op willen hebben! Archie Greene is een originele insteek op de magische wereld. Spreuken komen voor, alsook magische voorwerpen, maar lang niet iedereen lijkt al die dingen ook echt te kunnen. Het is meer een cultus van boekrestaureurs van tovenaars. Opvallens is wel dat de nonchalante en rebelse Archie ineens veranderd in een aardige, hoffelijke en charmante jongen zodra hij in het huis van zijn tante en oom terecht komt, en dat hij niet veel meer vragen stelt. Desondanks zullen kinderen zeker smullen van de spannende avonturen. Het is een spannend boek, waarin ook monsters niet mogen ontbreken. Echt spannende scènes en gevechten komen er echter niet veel in voor, het is dus niet heel erg gewelddadig.

Archie Greene en het geheim van de magier, Auteur Querido, 302 pagina’s, hardcover. Prijs: 15,99 euro. Leeftijd: vanaf 12 jaar. ISBN: 9789045116785