Recensie: Arabesk, nieuwe avonturen van een ridderpaard, Knister

9789020674842 arabesk nieuwe avonturen van een ridderpaardDe schrijver Knister is vooral bekend van de spannende en vrolijke avonturen van heksje Lilly, het meisje dat een toverboek in haar bezit heeft en hulp krijgt van het draakje Hektor. Daarnaast heeft Knister ook Yoko geschreven, dat onlangs is verfilmd. En vorig jaar verscheen zijn eerste boek over het edele raspaard Arabesk, en zijn bazin Ella. Ella is een slim en ijverig meisje, dat in de middeleeuwen leeft. In het eerste boek maakten we kennis met alle hoofdrolspelers: Ella, een meisje dat pienter en ijverig is, Arabesk, een raspaard, en Martha, haar pleegmoeder. Jammer genoeg kan Martha niet meer voor Ella zorgen, en zoekt ze een ander onderkomen voor Ella. Dat vinden ze bij de rare ridder Rochus van Quinkenslag. In het eerste boek, dat gewoon Arabesk heet, lees je ook dat Ella heel bijzondere gaven heeft: ze kan praten met haar paard. Dat komt haar goed van pas, zeker als ze meedoen tijdens een riddertoernooi. Eigenlijk mag dat niet, want meisjes mogen natuurlijk niet meedoen aan een toernooi, maar om haar ridder Rochus te helpen verkleed Ella zich als jongen. Tijdens dat toernooi leren ze ook een jonge monnik kennen, Urs. Een eenvoudige jongen, maar ook een heel bijzondere: hij kan lezen en schrijven, en zelfs kung-fu! Heel bijzonder natuurlijk, en iets dat nog niemand gezien heeft in die tijd. In dit deel gaat het avontuur verder. Want aan het einde van het vorige boek ontdekte Urs dat de geheimzinnige schildknaap (Ella dus) een half amulet onder haar kleding verborg – en laat hij nou ook zo’n half amulet hebben! Wat heeft dat te betekenen? Hij verlaat het klooster en gaat op onderzoek uit. Ondertussen beleven Ella en Rochus ook een spannend avontuur: ze hebben, door het grote toernooi te winnen, misschien wel een mooie maliënkolder gewonnen, maar zich ook de woede van de koning op de hals gehaald! En laat die lieve Martha nu net het slachtoffer van die woede zijn geworden, als ze toevallig in het kasteel van Rochus aanwezig is als de ridders van de koning verhaal komen halen… Kunnen Ella en Urs Martha helpen? En komen ze er achter wat die halve amuletten nu precies te betekenen hebben? Net als het vorige boek is Arabesk – nieuwe avonturen van een ridderpaard – leuk, vlot en informatief. Het verhaal wordt regelmatig onderbroken door stukjes donkerblauwe tekst. Daarin stapt knister even uit het verhaal, en vertelt hij even iets: een stukje achtergrond, wat informatie over de middeleeuwen, iets over de koning, noem maar op. In dit deel komt het wat minder vervelend over dan in het eerste boek – of komt dat omdat ik er aan gewend ben geraakt? Of omdat de stukjes informatieve tekst gewoon korter zijn? Och, die reden zal altijd een mysterie blijven. Het boek leest als een trein. Dat komt natuurlijk door de manier van schrijven, maar ook door de spannende avonturen die Ella en Urs beleven! Tel daarbij de grappige plaatjes op: als je Arabesk gelezen hebt, zul je verknocht zijn aan de paardenavonturen. En nu is het wachten op het volgende deel! Arabesk: Nieuwe avonturen van een ridderpaard, Knister Kluitman, februari 2014, 125 pagina’s, hardcover. Prijs: 12,95 euro. Leeftijd: vanaf 9 jaar. ISBN: 9789020674842