Smartphones en telefoons nemen een steeds belangrijkere plek in in ons leven. Logisch dat deze apparaten ook gebruikt worden in gezelschapsspellen. Jumbo had al eerder een aantal gezelschapsspellen op de markt gebracht die gebruik maakten van een iPad, iPhone of Android toestel. Inmiddels combineren ze dat met een kaartendek, waardoor het spel redelijk veranderd, zoals PimPamPet.
Bij dit spel heb je een stel kaarten, met daarop letters. Iedereen krijgt een stapeltje voor zich, waarna je er zeven omdraait en (open) voor je neerlegt. Je hebt dan dus zeven letters (en misschien een joker) voor je. Dat is het begin. Dan komt je smartphone of tablet in het spel. Daarop installeer je de speciale app, die je opstart.
Die app regelt twee dingen. Ten eerste laat hij de opdracht zien. Daaraan merk je echt dat het spel voor kinderen van acht jaar of ouder is. Je hebt er namelijk een redelijke algemene kennis voor nodig, en ook de woorden zijn niet altijd even makkelijk te begrijpen voor jongere kinderen. De opdracht is bijvoorbeeld: Hoofdsteden van Azië. Op dat moment komt de tweede taak van je device aan bod. Je hebt als speler namelijk tien seconden de tijd om woorden te bedenken die voldoen aan de vraag, en beginnen met de letters op je kaarten! Iedere kaart die je goed hebt is dan een punt waard. Heb je ze allemaal goed, dan krijg je zeven bonuspunten.
Jouw beurt duurt tien seconden. Dat is best kort, zeker voor zeven originele woorden. Na die tien seconden zijn er vast nog letters over. Je tegenspelers krijgen vervolgens vijf seconden de tijd om ook woorden te bedenken, die beginnen met de overgebleven letters. Hebben ze er een goed, dan mogen ze de kaart pakken en hebben ze dus een punt gescoord!
In feite is deze variant van PimPamPet precies omgekeerd van het originele. Daar stonden de vragen op kaartjes, en moest je aan een schijf draaien om een letter te kiezen. Het voordeel van deze variant is de afwisseling en de extra mogelijkheden. Handig is de timerfunctie, zodat je niet oneindig kunt doorgaan en er ook geen discussies ontstaan over het aflopen van die tijd. Ook is het makkelijker en sneller om de puntentelling bij te houden. Een kleine evolutie dus in de wereld van PimPamPet, die het spel wat dynamischer en sneller maakt.
Appcards Pim Pam Pet, Jumbo
Prijs: 10,99 euro. mei 2013 . Leeftijd: vanaf 10 jaar.
Aantal spelers: 2-4. Speltijd: ongeveer 10 minuten
Speelgoed en spellen koop je bij: