Bekijk je lichaam van de binnenkant in Anatomie: zo zag je menselijk lichaam nog nooit

anatomie-zo-zag-je-menselijk-lichaam-nog-nooit Het menselijk lichaam is maar een raar iets. Je kijkt er de hele dag naar (tenzij je alleen en eenzaam op een zolderkamertje zit natuurlijk) en gebruikt je eigen lichaam de hele dag door. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. En als je erover nadenkt is het eigenlijk best raar dat al die verschillende onderdelen in je lichaam zorgen voor een soepel lopend systeem. Want er komt nogal wat bij kijken om je lichaam in beweging te houden. In het grote boek Anatomie: zo zag je het menselijk lichaam nog nooit ga je op een heel bijzondere manier op ontdekkingsreis door jouw eigen lichaam.

Stukje voor stukje

Het meest indrukwekkende onderdeel van dit boek vond ik de eerste paar pagina’s. Daarin zie je een stoere matroos, compleet met snor uiteraard, die laagje voor laagje uit elkaar wordt geplozen. In iedere laag wordt een ander onderdeel van het lichaam getoond: de spieren, het zenuwstelsel, het skelet, de bloedsomloop met het hart, het spijsverteringsstelsel en nog veel meer. Op zich is dit niet heel erg bijzonder. Meer boeken die gaan over het menselijk lichaam gebruiken deze methode. Het stoere aan dit boek is dat het niet de standaard plaatjes gebruikt naar de verschillende onderdelen helemaal heeft uitgesneden. Je hebt een doorkijkboek van het menselijk lichaam! En hoewel het niet veel toegevoegde waarde heeft is het wel gaaf.

Flapjes

Na dit indrukwekkende onderdeel van het boek ga je verder met het informatieve onderdeel van Anatomie: zo zag je het menselijk lichaam nog nooit. Ook hier worden de verschillende onderdelen van het menselijk lichaam stuk voor stuk behandelt, met als grote verschil dat je niet alleen plaatjes hebt maar dat de illustraties ook zijn aangevuld met informatieve tekst. Je leest dus ook wat alle onderdelen doen en hoe de kringlopen in elkaar steken. Achter verschillende flapjes krijg je bovendien een mooi beeld van zowel de buitenkant als de binnenkant van bijvoorbeeld je hart of je hersenen. En laten we eerlijk zijn: flapjes zijn echt niet alleen voor kleine kinderen. Ze blijven leuk! Door het boek heen worden ook de verschillende zintuigen behandeld, zodat je bijvoorbeeld ook leert hoe je ogen werken of hoe het komt dat je kunt ruiken.

Informatief

Het belangrijkste doel van het boek Anatomie: zo zag je het menselijk lichaam nog nooit is natuurlijk om je wat te leren over het menselijk lichaam. Met de overzichtelijke tekeningen en duidelijke teksten zal het bijzonder moeilijk zijn om iets op te steken van dit boek. Tenzij alles al weet natuurlijk, maar dan ben je waarschijnlijk afgestudeerd bioloog. De teksten in het boek zijn leuk en vlot geschreven. Je leert er veel van, maar het is niet saai of stoffig. Dat ook vooral dankzij de leuke en gave weetjes die in de lopende tekst zijn verwerkt. Maar kijk vooral verder, want op sommige geheime plekjes vind je ook leuke feitjes die je eigenlijk niet mag missen.

Anatomie: zo zag je menselijk lichaam nog nooit, Hélène Druvert
Illustrator: Hélène Druvert Fontaine uitgevers, 80 pagina’s, hardcover. Prijs: 24,95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789059567306