Boek recensie: Als het bloedt, Stephen King

Stephen King is een bijzondere schrijver. Hij schrijft al bijna 50 jaar lang – en in een rap tempo, bovendien. Daarbij schrijft hij soms heel lange en uitgebreide boeken, soms werkt hij juist aan compacte novelles – wat toch een niche is in de boekenwereld. Gelukkig kennen mensen zijn reputatie en vliegen ook die boeken als warme broodjes over de toonbank. Met die novelles bewandelt Stephen King vaak een iets ander pad, dat meer weg heeft van fantasy of een schijnwerkelijkheid dan met afschrikwekkende, bloederige horror. Als Het Bloedt is een combinatie van vier novelles, ieder met hun eigen onderwerp.

De telefoon van meneer Harrigan

De vier verhalen in dit boek hebben een uniek retro-kantje. Het eerste verhaal is De telefoon van meneer Harrigan. Het sluimert en neemt je vanaf een heel subtiele beginsituatie mee naar een bovennatuurlijk randje. Een jongen komt jarenlang bij zijn buurman en leest hem voor uit verschillende boeken, doet wat kleine klusjes en houdt hem gezelschap. Er groeit een unieke vriendschap tussen die twee. Wanneer de jongen geld verdient na het winnen van een loterij, geeft hij zijn oude buurman – naar verluid een steenrijke en meer dan succesvolle zakenman – een iPhone cadeau. Meneer Harrigan blijkt echter zo verknocht te zijn, dat zijn geest en zijn iPhone één zijn geworden. Zo krijgt onze jonge held ook na het overlijden van meneer Harrigan nog altijd berichten van de oude man!

Het leven van Chuck

De vreemdste verhaal in dit boek, is op zijn eigen manier ook het mooiste. Het Leven van Chuck bestaat uit drie delen, die in omgekeerde volgorde het leven van Charles Krantz vertellen, beginnend met zijn dood door een hersentumor op 39-jarige leeftijd en eindigend met zijn jeugd in een zogenaamd spookhuis. Hoewel het eerste en derde deel van het verhaal sterk leunen op het bovennatuurlijke, is het het middendeel juist heel vertederend en menselijk. Chuck hoort een deuntje van een straatmuzikant en memoreert hierdoor over zijn eigen verleden. Hij ontdekt delen van zijn jeugd die hij lang vergeten was.

Als het bloedt

Als het bloedt is het topverhaal uit het boek. Privédetective Holly Gibney leest het laatste nieuws over een bomaanslag op een school. Dan ontdekt ze iets vreemds: het lijkt erop dat verslaggever Chet Ondowsky telkens als eerste aanwezig is. En dat blijkt helemaal geen toeval te zijn! Holly vraagt ​​zich af of de verslaggever opzettelijk rampen veroorzaakt. King combineert in dit verhaal zorgvuldig onderzochte forensische technologie met flink wat horror-elementen, die de spanning al snel toen oplopen.

Rat

Rat, de laatste novelle, keert ook terug naar bekend terrein. Drew Larson is een mislukte auteur, die geteisterd wordt door een reeks schrijverstics en zwakheden. Langzaam veranderen die tics in waanzin. Zo ontmoet Drew een rad die tegen hem praat. Dankzij die gesprekken begint Drew succes te krijgen als schrijver. Maar welke prijs kun je op succes drukken? En wat is een mensenleven waard?

Ga direct naar Als het bloedt op BOL.com.

Recensie over Als het bloedt

Stephen King bundelt in dit boek vier kortere verhalen, ieder met een unieke uitstraling. De verhalen zijn een beetje ‘van de oude stempel’ en sluimeren tot een overweldigende climax. Zoals je van King gewend bent, neemt hij uitgebreid de tijd om je te binden aan bepaalde personen, voor hij met verschillende twists de veilige wereld op zijn kop zet. Soms moet je even doorlezen door een wat stuggere passage, maar ik raad het je zeker aan.

Als het bloedt,
Uitgever: Boekerij, 416 pagina’s, paperback.
Vanaf: 18 jaar. ISBN: 9789022590256. Prijs: 24.99 euro.