Recensie: Alles wat je ziet, Gregoire Delacourt

alles wat je zietAlles wat je ziet is een heel bijzondere roman, waarbij het liefdesleven van automonteur Arthur Dreyfuss, die in het Franse platteland een garage heeft. Hij heeft zo zijn eigen leventje, zonder met iemand rekening te hoeven houden. En dat is allemaal prima, totdat op een avond opeens de zes jaar oudere Scarlett Johansson op de stoep staat. En dat is natuurlijk de droomvrouw van onze Arthur. Scarlett heeft Arthurs hulp nodig, om alle drukte die de roem met zich meebrengt te ontvluchten. Samen bouwen ze aan een band, die van beiden een heel andere insteek lijkt te hebben. Natuurlijk is Arthur stapelverliefd op Scarlett, zij voldoet aan al zijn schoonheidsidealen, maar hoe zoekt hij toenadering? Ondertussen gaat het leven natuurlijk gewoon door… maar welke kant gaat het op? Alles wat je ziet is een bijzondere roman, omdat je het verhaal ziet door de vertroebelde blik van een verliefde – zeg maar gerust geobsedeerde – Arthur en zijn zoektocht naar de perfecte liefde. De pagina’s zijn doorspekt met weetjes en feitjes over films, jaartallen, actrices en nog veel meer feitjes, die doorgetrokken zijn naar de belevingswereld van onze leerling-monteur. Daaruit blijkt die obsessieve visie op de wereld des te meer. Dat het verhaal daardoor wat aan vaart verliest mag duidelijk zijn, maar het blijft toch zeker genoeg boeien om door te blijven lezen! Alles wat je ziet, Gregoire Delacourt AW Bruna, 192 pagina’s, paperback. Prijs: 17,95 euro. ISBN: 9789022960363