Recensie: Alias original, het gezelschapsspel waar je snel moet raden

alias original

Alias is een echt gezelschapsspel, dat je met twee of meer teams moet spelen. Die teams moeten minstens uit twee personen bestaan, maar meer mag ook. De regels zijn heel eenvoudig. Het doel is om met een pion zo snel mogelijk op het midden van het spelbord te komen. Je mag per beurt een aantal vakjes verzetten. Hoe veel vakjes? Dat bepaalt het raadspel. Ieder team krijgt namelijk een minuut de tijd om zo veel mogelijk woorden te raden. Voor ieder goed geraden woord mag je één vakje vooruit zetten. Voor ieder verkeerd woord, of ieder woord dat je overslaat, moet je een stapje terug.

Die woorden hoef je natuurlijk niet zelf te bedenken. Daarvoor krijg je maar liefst vier stapeltjes met kaarten, waarop acht woorden staan. Voor ieder woord staat een cijfer. Afhankelijk op welk cijfer je pion staat, omschrijft de ‘verteller’ het woord. De locatie van de pion bepaalt dus het woord dat je moet omschrijven. Is het woord goed geraden, dan pak je een nieuw kaartje en omschrijf je het woord achter hetzelfde cijfer. Zo kun je precies zien hoe veel woorden er goed zijn geraden, en hoe veel verkeerd zijn (of zijn overgeslagen). Is je tijd om, maar is de ‘verteller’ nog aan het omschrijven? Dan mogen de andere teams meedoen en misschien ook een puntje verdienen!

Dan zijn er nog heel speciale vakjes op het spelbord. Daarin staat een geel cijfer. Deze ‘Steelvakjes’ houden in dat alle teams tegelijk mogen raden. Als een pion op zo’n vakje terecht komt doen alle teams dus mee om punten te verzamelen. Maar pas op: ook als een pion óver het vakje gaat gaat de Steelbeurt in! Goed opletten dus.

Alias is een hilarisch spel, perfect voor een leuke avond met vrienden of familie. Alias Original is geschikt voor kinderen vanaf ongeveer tien jaar, en dat komt vooral door de woorden en personen die je moet raden. Namen zijn natuurlijk altijd lastig: hoe veel kinderen kennen Herman van Veen nu nog? Da’s toch meer iets van onze generatie. Maar dat geeft natuurlijk niets, want als je iemand niet kent kun je hem gewoon overslaan, en dan mag je een woord omschrijven dat je waarschijnlijk wel kent. Let daarbij wel op dat je het woord zelf – of een deel daarvan – niet zegt, want dan is het woord fout en levert het je een strafpunt op… zal het jouw team lukken om als eerste in het midden te komen?

Vooral dankzij de manier van spelen, en de mogelijkheid om aan het einde van de minuut met z’n allen te mogen raden zorgt dat het spel lekker dynamisch is. Je hoeft als team niet te wachten tot het jouw beurt is, maar bij iedere beurt heb je een kans om een punt te verdienen. Als het niet jouw ronde is, zul je dus goed op de zandloper moeten letten, zodat je die kostbare punten niet gaat missen.

Alias, Tactic
Prijs: 19,99 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar.
Aantal spelers: 4-32. Speltijd: ongeveer 30 minuten