Recensie: Al wat schittert, Eleanor Catton

al wat schittertAl Wat Schittert is echt een boek waar je je tanden even goed in moet zetten. Waarom? Ten eerste vanwege het ‘rijke’ taalgebruik. Er zijn tegenwoordig weinig boeken meer te vinden die een welbespraaktheid laten zien zoals deze vertaling dat laat zien. Combineer de bijzondere woordkeuze met ruime omschrijvingen van gebeurtenissen en omgevingen, en je weet dat de snelheid in dit boek niet bepaald hoog is. Het verhaal is origineel en slim opgezet. Een man komt een hotel binnen in Nieuw-Zeeland. Diens geld is op, en hij heeft gehoord dat er in de omgeving van Hokitika goud gevonden is. En dus strijkt Walter Moody neer in het Crown Hotel. Maar net als hij dat doet, stoort hij twaalf mannen tijdens een soort geheime bijeenkomst. Het zijn twaalf compleet verschillende mannen in hun doen en laten, en hun samenhang zal langzaam maar zeker duidelijk worden. De geheime bijeenkomst gaat over een aantal gebeurtenissen die er in het stadje voorgevallen zijn: de dood van een alcoholist, de verdwijning van een jonge houdzoeker en de zelfmoordpoging van een prostituee. Hebben ze iets met elkaar te maken, of is het toeval? Iedere man doet in het boek zijn verhaal. Het boek heeft dus twaalf hoofdstukken. In ieder hoofdstuk vertelt één van de mannen wat er het afgelopen jaar gebeurd is. En ieder verhaal wordt ook korter. Dat houd het voor jou als lezer een stukje prettiger, en brengt de vaart weer een beetje terug. Langzaam maar zeker wordt je in dit 800 (!) pagina’s tellende boek gezogen. Naarmate je wat meer van het stadje en diens bewoners weet, des te interessanter wordt het. Maar: je moet óf van die rijke woordenschat houden, óf even door de zure appel heen bijten. Het hele boek is overigens gekoppeld aan astrologie, de sterrenstanden en de sterrenstanden. Als dat je interesse heeft zorgt het voor een duidelijke meerwaarde. Boeit het je niet, of kun je d’r echt geen soep van maken, kun je het verhaal ook lezen zonder die achtergrondinformatie! Al wat schittert, Eleanor Catton Anthos, maart 2014, 832 pagina’s, paperback. Prijs: 29,95 euro. ISBN: 9789041424877