Recensie: Adobe InDesign CS6, het complete boek, Aad Metz

Wil je graag leren werken met het grafische ontwerpprogramma Adobe InDesign, of vergeet je telkens hoe die ene functie nu eigenlijk in z´n werk ging? Dan is Adobe Indesign CS6, het complete boek, ideaal voor je! Het boek behandelt alle aspecten van het programma, van het maken van een nieuw en leeg document tot het gereedmaken voor de drukker. En alles wat daar tussenin zit natuurlijk, anders zou het een kort boekje worden!

Het omvangrijke boek is met recht veelomvattend te noemen. Hoewel het niet echt een cursusboek is, kun je het zeker wel gebruiken om het programma jezelf aan te leren. Aad Metz omschrijft namelijk heel goed en prettig hoe je bepaalde functies moet uitvoeren. En dan is functies wel een heel brede term, van het invoegen van een plaatje of tekstvak, het tekenen van figuren, het exporteren van je document, en zelfs het maken van een eBook of het werken met InCopy! Je leert ook hoe je het programma naar je hand kunt zetten middels de voorkeuzeprogramma´s, en natuurlijk leer je werken met de verschillende sneltoetsen. Dat scheelt een hoop muiswerk! Dankzij het uitgebreide indexsysteem, voorin als uitgebreide inhoudsopgave en achterin als index, is makkelijk in gebruik mo precies die dingen te lezen en leren die je wilt.

Als naslagwerk kun je zoals gezegd gebruik maken van de inhoudsopgave of de uitgebreide index. Het voordeel van de inhoudsopgave is dat deze goed is opgesplitst in de basishandelingen van InDesign. Zoek je iets voor tekst- of alineaopmaak? Dan moet je bij hoofdstuk vier zijn! En misschien kom je dan zelfs nog dingen tegen die je zelf niet had bedacht, en die veel beter bij je wensen aansluit dan je oorspronkelijke plan. De uitleg wordt gegeven in woord en beeld, uiteraard. De vele schermafdrukken zijn helder en scherp in zwart-wit weergegeven. Daardoor kun je al snel zien of je het juiste scherm voor je hebt. De schermafdrukken zijn gemaakt met een Mac. In de tekst staan alle verwijzingen duidelijk vermeld. Ook vind je hier veel tips en trucs om het werken makkelijker te maken. Voor de uitleg vind je twee opties: eentje voor de Mac, en een voor pc. Zo kun je niet meer verdwalen in de wereld van InDesign!

Adobe InDesign CS6, Aad Metz
Van Duuren Media, augustus 2012, 797 pagina’s, paperback.
Prijs: 49,95 euro. ISBN: 9789059405684