Recensie: Achternamiddagen, Christiaan Weijts

Christiaan Weijts ken je misschien van zijn romans. Of van zijn columns, die enerzijds wel iets hebben van een mini-roman, anderszijds juist gaan over het schrijven van boeken en verhalen. Die columns, aangevuld met nieuwe verhalen, vind je in het lekker lezende Achternamiddagen. Christiaan begint zijn boekje met een uitnodiging, waarin hij je zijn atelier laat zien. ‘ Let vooral op de rommel,’ vertelt hij, en dat is een wijze les. Daarin zie je namelijk pas echt hoe iemand is of iemand werkt. In de columns beschrijft hij hoe hij zijn achternamiddagen bezighoudt met taal. En dat kan op ontzettend veel manieren. Soms trekt hij vergelijkingen met zijn leven naar bekende literatuur, het leven van andere auteurs of lezingen. Een andere keer gaat het juist weer over het schrijven, het krijgen van inspiratie en het leven van schrijver in het algemeen. En dat levert een heel bijzonder en best openhartig beeld in het leven van Christiaan, de schrijver. In Achternamiddagen lees je op een eigenzinnige manier wat het inhoud om schrijver te zijn. Van columns tot een abc over zijn leven vertelt hij over alle aspecten die met het schrijversleven verbonden zijn. Leuk om te lezen, interessant, en zelfs leerzaam van tijd tot tijd. Van overpeinzingen tot conclusies, van openbaringen tot de kladteksten: Christiaan van A tot Z. Maar na het lezen vraag ik me wel af: is dat bij alle schrijvers zo? Achternamiddagen, Christaan Weijts Arbeiderspers, maart 2014, 208 pagina’s, paperback. Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789029589000