Recensie: Aan de slag met kleuterdans, An-Sofie Maes

Dit praktijkgericht boek heeft enerzijds als doel (toekomstige) lesgevers inzicht, kennis en vaardigheden bij te brengen wat betreft dansen met kleuters. Anderzijds is het een echt doeboek zodat jeugdwerkers en kleuterdansdocenten er ook direct mee aan de slag kunnen.Het boek is onderverdeeld in verschillende thema’s, die nauw aansluiten bij de leefwereld van 3- tot 6-jarigen. Zowel bewegingsexpressie, volksdansen als kleuteraerobic komen aan bod. Kortom, een variatie aan verschillende soorten kleuterdans die aansluiten bij de Vlaamse ontwikkelingsdoelen muzische en lichamelijke opvoeding, en de Nederlandse kerndoelen van creatieve ontwikkeling-dans en het bewegingsonderwijs.

Om een sessie kleuterdans te geven uit dit boek, is danservaring absoluut niet noodzakelijk. En dat is natuurlijk wel zo prettig, want soepel en elegant bewegen moet je wel even hebben aangeleerd. Het is dan ook een ideaal boek om mee te beginnen met kleuterdans: de dansjes staan compleet uitgeschreven. Zo worden er binnen diverse thema’s suggesties gegeven. Deze bestaan uit het te gebruken liedje (met, hoe handig, de naam van de cd waarop ze te vinden zijn), de danspasjes, songteksten, eventuele benodigde materialen en tips of suggesties voor jongere/oudere kinderen. De dansjes zijn namelijk toegespitst op vier-jarigen. Wil je de dansjes uitvoeren met jongere of oudere kinderen, dan is dat mogelijk met een paar kleine aanpassingen. Hoewel het lijkt dat je direct een stop kunt maken bij de plaatselijke cd-winkel heb je het mis: een aantal cd’s zul je al in je bezit hebben waarschijnlijk, en daarnaast zijn er een flink aantal liedjes zelf te zingen, of gratis te downloaden.

Dankzij de diversiteit aan thema’s is er altijd wel iets dat je kunt gebruiken dat in de belevingswereld van je kind ligt: zomerpret en Sinterklaas zijn natuurlijk redelijk tijdgebonden, maar toveren, kabouters, piraten en beroepen (en nog veel meer andere thema’s) zijn natuurlijk tijdloos. Er zijn verschillende vormen van dans die in het boekje voorkomen: liedjes waarbij de dans voortkomt uit de tekst, liedjes waarbij je kunt zitten, volksdans, waarbij je expressief moet dansen, of waarbij je enkel op de maat hoeft te dansen. Zo is er ook voor ieder moment wel iets te vinden, en heb je verschillende vormen om met dansen bezig te zijn. En zo kun jij je kind op een leuke en makkelijkemanier laten kennismaken met muziek en dans!

AN-SOFIE MAES zette haar eerste danspasjes bij Dansstudio Scintillare. Op haar 16de volgde ze een dansanimatorcursus en begon ze les te geven aan kinderen bij vzw Pump in Leuven. Daarnaast is ze als docent aangesloten bij Vlabus en Sporta, en geeft ze dansinitiaties voor verschillende sport- en jeugddiensten. Verder is ze ook actief als hoofdanimator in het jeugdwerk. Ze geeft regelmatig workshops voor DreamTeam-Animaties en op kamp voorziet ze uiteraard ook steeds een kleuterdanssessie.

Aan de slag met kleuterdans, An-Sofie Maes
Acco, oktober 2011, 128 pagina’s, paperback.
Prijs: 24,50 euro. ISBN: 9789033485800