Recensie: 9 mois ferme, Lumière

9 mois fermeHet Franse filmgenre is in de rest van de wereld misschien een beetje op de achtergrond beland, maar het absurdistische gevoel voor humor is nog altijd volop aanwezig. Maar dan wel op het randje, want zo platvloers als de Duitse humor of droog als de Britse humor wordt het bij lange na niet. In 9 mois ferme leer je de blonde rechter Ariane kennen. Ze heeft vanuit haar jeugd slechte ervaringen met mannen, en zegent zichzelf met het feit dat ze bijna 40 is – en nog steeds single. Tot het nieuwjaarsdag is. Op haar werk hebben ze een onstuimig feestje, waarbij Ariane meegesleurd wordt in het feestgedruis. Eigenlijk wil ze niet meefeesten, maar ja, als al je collega’s aan je bureau staan, dan moet het wel, toch? Ze drinkt een paar glaasjes champagne te veel, en voor ze het weet slingert ze dronken de straten op, op weg naar huis. Een paar maanden later krijgt ze last van buikpijn, is ze al een tijdje overtijd, en wordt ze plots misselijk. Een gyneacoloog geeft het antwoord: ze is zwanger! Maar… hoe kan dat? Wie is de vader? Ze brengt een bezoekje aan een wrede en bijna sadistische anatoom-patholoog voor een DNA onderzoek, en dan krijgt ze uiteindelijk de uitslag. De vader van haar kind is een berucht inbreker, die een oude man zwaar mishandeld zou hebben. Hij zou zelfs diens ogen hebben opgegeven! Maar is dat wel zo? Hoewel alle aanwijzingen naar hem wijzen, beweert hij stellig van niet. Zal ze de vader van haar kind in bescherming nemen? Er lopen heel wat bonte karakters rond in de Franse komedie 9 mois ferme. Een bezorgde politie-agent, gekleed in een opvallend leren motorjack en grote, gele zonnebril, een over-enthousiaste en walgelijk vrolijke rechter, een stotterende advocaat, bijvoorbeeld. Dat maakt de film een stukje humoristischer en opvallender, mocht het verhaal je nog niet bijzonder genoeg in de oren klinken. Sommige filmfragmenten zijn dan ook bijna cartoonesk, en compleet over the top. Het is dan ook zeker een geslaagde komedie, en niet alleen voor zwangeren! 9 mois ferme, Lumiere
Tijdsduur:  82 minuten, Komedie. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 20 euro)