Recensie: 77 fabels en feiten over afvallen

77 fabels en feiten over afvallen Iedereen is weer bezig met goede voornemens, waarbij ‘letten op gewicht’ en ‘gezonder leven’ nog steeds hoog in de top-10 lijstjes staat. Ook ik heb inmiddels heel wat verhalen aangehoord van mensen die ‘het nu echt gaan volhouden’ met hun geweldige tips, geheime technieken en op maat gemaakte afvalplannen uit een boekje. Zelf heb ik ook heel wat dieten geprobeerd, de een met nog mooiere beloftes dan de ander. En ja, als je er in gelooft lijken al die gouden bergen waargemaakt te worden. Als leek klinkt het natuurlijk aannemelijk, want je krijgt vaak maar één kant van een verhaal te horen. En tja, dan koop je zelfs wel eens light-producten van bepaalde merken, omdat die nu eenmaal worden aangeprezen door ‘de expert’. Maar heb jij je wel eens afgevraagd of het nu aan jou ligt dat een dieet niet werkt, of misschien aan het dieet zelf? Hans Kraak neemt 77 veelgehoorde vooroordelen en aannames over afvallen onder de loep en beoordeelt of ze nu berust zijn op fabels of op werkelijkheid. En die aannames behelzen veel verschillende gebieden, verdeeld in de hoofdstukken Fysiologie, Diëten, Leefstijl: Voeding en bewegingen een hoofdstuk over Ingrediënten en voedingsmiddelen. Zo krijg je antwoord op de vraag je je niet gewoon zware botten hebt, of je afvalt als je het koud hebt, of je groene thee moet gaan inslaan, of je pas afvalt na twintig minuten sporten, maar ook welke diëten nu echt werken, en welke je beter kunt overslaan. In 77 fabels en feiten over afvallen krijg je een goed onderzocht antwoord op de meest vastgeroeste vooroordelen over afvallen. Sommigen blijken waar te zijn, maar velen berusten op onterechte informatie. Hans Kraak weet in heldere bewoording uit te leggen waarom dat zo is, en haalt zijn kennis en informatie daarbij uit de meest recente wetenschappelijke onderzoeken. En soms moet ook hij toegeven dat niet alles rechtlijning te bevestigen of te ontkennen is: er is natuurlijk een groot en grijs gebied als het aankomt op afvallen, bepaald door allerlei randvoorwaarden. Dit boekje zal je in ieder geval met beide benen weer terug op de grond zetten, en wellicht haal je hier wel genoeg informatie uit om niet actief te gaan diëten, maar gewoon een gezondere levensstijl te onderhouden. En dan komt je gewicht vanzelf omlaag. 77 fabels en feiten over afvallen, Hans Kraak uitgeverij Lias, 220 pagina’s, paperback. Prijs: 18,95 euro. ISBN: 9789088030567