Recensie: 7 dagen, Deon Meyer

Na de superspannende boeken 13 uur en Onzichtbaar zijn we helemaal fan geworden van deze Afrikaanse schrijver. In het boek 7 uur is Deon Meyer weer helemaal terug met rechercheur Bennie Griessel, in een superspannend avontuur en wederom een race tegen de klok. Letterlijk, want in het boek 7 dagen heeft Bennie te maken met een psychopaat, die een zaak geopend wil hebben die de politie niet heeft kunnen oplossen. Hij heeft daarvoor een heel bijzonder drukmiddel: ‘Ik zal elke dag een politieman neerschieten totdat jullie de moordenaar van Hanneke Sloet hebben gearresteerd.’ Kort nadat de SAPS, de South African Police Services, deze dreigmail heeft ontvangen, wordt een politieman door een sluipschutter neergeschoten. Bennie Griessel krijgt ogenblikkelijk de opdracht de zaak-Sloet te heropenen.

Ruim een maand daarvoor is de jonge en ambitieuze advocate Hanneke Sloet in haar luxe appartement doodgestoken. De zaak is op een dood spoor beland en er zijn vrijwel geen aanwijzingen, afgezien van enkele naaktfoto’s van Sloet die bij haar thuis worden gevonden. Terwijl zijn superieuren hem op zijn nek zitten, de pers zich boven op de zaak stort en de sluipschutter elke dag weer een slachtoffer maakt, neemt voor Bennie de druk steeds meer toe. Daarbij loopt zijn relatie met de zangeres Alexa (die we leerden kennen in Onzichtbaar) steeds moeilijker, zeker nadat Alexa zich dronken heeft laten worden op een feestje en in haar alcoholisme dreigt te verliezen. Maar is Bennie wel sterk genoeg om haar bij te staan, na zijn achtergrond als alcoholist?

Samen met een heel team aan rechercheurs gaat Bennie op zoek naar de dader, en vallen steeds meer stukjes op hun plek. Maar de arme rechercheur komt ver voorbij zijn comfort zone, in een wereld van financiën, politieke spelletjes en vooral high-tech ontwikkelingen als Twitter en Facebook. Kan Bennie alles wel bijbenen?

In 7 dagen is het tempo als vanouds lekker hoog. Niet zo hoog als in het eerste boek, 13 uur, maar sneller en eerder op vaart dan in Onzichtbaar. En het boek denkdert rustig voort, afwisselend spannend, soms met een grappige inslag, soms ontroerend, maar telkens om de psychologie en persoon van Bennie Griesel, die zich in het Afrikaanse criminele circuit staande moet houden. Een superspannend boek, dat je zeker gelezen moet hebben. Hoewel het boek voortbouwt op de ontwikkelingen van de eerdere twee delen is 7 dagen overigens ook prima op zichzelf te lezen. Achter in het boek vind je een klein woordenboek met Afrikaanse woorden die gebruikt worden, alsook woorden in het Xhosa.

7 dagen, Beon Meyer
AW Bruna, mei 2013, 378 pagina’s, paperback.
Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789400502314