Recensie: 47 Ronin, Universal Pictures

47 roninEen Ronin is een belangrijk persoon in de oude Japanse samenleving. Of beter: ze waren oit heel belangrijk. Ronin zijn namelijk Samurai zonder meester. Ze zijn in discrediet geraakt, en worden nu met de nek aangekeken. Een Ronin is ook een vechter zonder ander doel in zijn leven, zoals Kai. Hij is een bastaardkind, geboren uit een Japanse vrouw en een Britse zeevaarder. En ook bastaardkinderen zijn niet welkom in Japan, daar zijn ze heel strikt in. Alleen mensen met puur Japans bloed worden volledig geaccepteerd. De hele zaak wordt erger omdat Kai als baby ten vondeling is gelegd, en is opgevoed door duistere demonen, die hem hebben opgeleid in het doden. Hij zou dus een perfecte samurai zijn, ware het niet dat hij niet geaccepteerd wordt. En… Kai beheerst magie, die hij van de bosdemonen heeft geleerd. In het oude Japan is het land opgedeeld in verschillende disctricten, ieder met een eigen heerser. Aan het hoofd van het hele land staat de Shogun, die alle touwtjes in handen heeft. Wat hij zegt, gebeurt. Wat dan ook, hoe dan ook. Als jongen wordt Kai gevonden door de Samurai van het dorp Aku, met Oishi als belangrijkste samurai. Kai en Oishu hebben een soort haat-liefde verhouding. In de film leren we het dorp van Kai kennen, waar hij wordt getolereerd. Als de Shuogun in het dorp op bezoek komt, wordt ook een aangrenzend heerser uitgenodigd. Die laat zijn oog vallen op de dochter van de leider van Kai, en gebruikt een heks om dood en verderf te zaaien. Kai’s meester wordt in discrediet gebracht en mag zichzelf doden middels seppuko. Alle samurai van deze leider worden nu Ronin, vechters zonder leider. 47 in totaal. (ah, zie hier de titel!) Het hele team wordt verbannen, en mag geen wraak uitoefenen. Tja, dat is natuurlijk tegen dovenmansoren gezegd, want na een flinke tijd besluit het team, onder leiding van Oishu, bij elkaar te komen en zich te wreken! Bijzonder is dat Oishu op dit moment de kracht van Kai erkent en op zijn hulp rekent. 47 Ronin is een bijzondere film. De oude tradities uit Japan worden gemengd met bizarre magie en mythische wezens. Spetterende en felle vechtscenes worden agfewisseld met een flink verhaal, dat wel prima in elkaar steekt en goed te volgen is. De hoeveelheid magie en bechtscenes valt echter wel wat tegen. Het is een subtiele rode draad die door de film loopt, en komt helemaal niet zo prominent terug in de film zoals de trailer doet vermoeden. Simmige kijkers zullen daardoor teleurgesteld zijn, maar persoonlijk vind ik het juist een heel krachtige film, die prima laat zien hoe nederigheid en hard werken in Japan in elkaar steekt. Dat Keanu Reeves in de rol van Kai eigenlijk een soort halve hoofdrol speelt (hij speelt een bijrol tegenover iedereen, omdat hij in feite een paria is, maar uiteindelijk toch een belangrijke rol vanwege zijn speciale krachten) maakt het verhaal en de neerzetting van de personages bijzonder. Het is een indringend drama met de nodige vraagstukken in zich. 47 Ronin, Universal Pictures
Tijdsduur: 119 minuten, Actie. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 15 euro), Blu-ray (ca. 18 euro)