Een super spannend boek met 10 snelle verhalen. Recensie: 300 minuten, Jack Heath

Spannende verhalen voor jongens. Dat zijn er niet zo vaak. Actiefilms genoeg, dat wel, maar als je uitkomt op ‘spannende boeken’, zijn het al vaak avonturenverhalen in de riddertijd, verhalen over spionnen of over weerwolven (de vampiers zijn meer voor meisjes, als je naar de boeken kijkt…). 300 minuten is hier een geweldige uitzondering op. Dat bevat 10 stoere helden in 10 gevaarlijke situaties.

Gewone kinderen

Het gave aan 300 minuten is dat de verhalen gaan over heel normale kinderen. Nou ja… normaal… ze zitten wel in een bijzondere situatie, waar jij misschien niet snel in terecht zult komen. Sommigen zijn helemaal weg van snowboarden, een ander kind mag in een kleine onderzeeboot naar de diepte van de oceaan om onderzoek te doen, en ga zo maar door. Niet bepaald alledaagse situaties, dus, maar dat maakt de verhalen net zo bijzonder. De kinderen hebben wel één ding gemeen: ze komen in een bijzonder gevaarlijke situatie terecht, waar ze moeten zien te overleven. Dat doen ze ook weer ieder op hun eigen manier. Door het hoofd koel te houden, door het heft in eigen hand te nemen, door geluk te hebben… het maakt niet uit hoe je er komt, als je er maar komt.

De smaak te pakken? Lees dan ook het vervolg: 400 minuten!

Ga direct naar 300 minuten op BOL.com.

Recensie over 300 minuten

Wat het boek zo leuk maakt, is de titel. 300 minuten slaat namelijk niet op de tijd die de kinderen hebben, of waarin het verhaal zich afspeelt. Nee, de 300 minuten slaan op jou, als lezer! Ieder verhaal duurt namelijk ongeveer een half uur om uit te lezen! En tien verhalen x 30 minuten… precies. Zo kom je aan de titel. Als richtlijn staat in de kantlijn geschreven hoe ver in de tijd je ongeveer bent. Zo kun je zelf tracken hoe snel je leest. Maar maak er alsjeblieft geen wedstrijd van, daar breng je de hoofdrolspelers alleen maar mee in gevaar. En ze hebben het al moeilijk genoeg! Bovendien is het natuurlijk belangrijker dat je plezier hebt in het lezen en dat je onthoud wat je leest, dan dat je als eerste over de finish komt.

300 minuten,
Uitgever: Van Holkema en Warendorf, 192 pagina’s, paperback.
Vanaf: 13 jaar. ISBN: 9789000356874. Prijs: 12.50 euro.