Recensie: de 200 beroemdste schilderijen ter wereld

200-beroemdste-schilderijen-LR-214x300@2xKunst is – net als bijvoorbeeld muziek – verweven in onze maatschappij. Natuurlijk kun je naar een museum gaan om van een bepaalde kunststroming of schilder te genieten, maar zonder het te weten ken je al heel veel schilderijen en kunstwerken. Het omvangrijke boek De 200 beroemdste schilderen ter wereld vestigt de aandacht op een aantal ervan. 200, om precies te zijn.

Keuzestress

Als je 200 schilderijen mag kiezen uit alle kunstwerken ter wereld, waar zou je dan moeten beginnen? Soms is het heel eenvoudig en duidelijk, maar er zijn natuurlijk ontzettend veel grensgevallen of twijfelgevallen. De grottekeningen in Lascaux moeten natuurlijk in het boek komen, en bijvoorbeeld ook de Mona Lisa, om maar een fikse sprong te maken. Maar Mondriaan? Andy Warhol, of Picasso? Waar trek je de grens? Of beter gezegd: waar trek je de streep? Bij ieder kunstwerk, dat twee pagina’s beslaat, staat daarom beschreven waarom een kunstwerk zo belangrijk is geweest voor de wereld of – iets beperkter – de schilderkunst. Zo heb je een indruk van de reden van de auteurs.

Informatief

De 200 beroemdste schilderijen is een mooie verzameling kunstwerken, waarvan je er zeker een flink aantal gezien zult hebben – of die je bekend zullen voorkomen. Elk van deze schilderijen zijn voorzien van een mooie hoeveelheid basisinformatie. Natuurlijk lees je in welk jaar het schilderij is gemaakt (links boven op de pagina), door wie en met welke techniek. Darnaast jees je bijvoorbeeld met welke techniek het is gemaakt, hoe groot het schilderij is geweest en binnen welke stroming het schilderij valt. Daarna volgt een korte uiteenzetting van het belang van het schilderij – of dat nu historisch is, of voor de kunststroming. Uiteraard staat ook kort vermeld waar (in welk museum) je het schilderij kunt vinden.

Indeling

Alle schilderijen staan op chronologische volgorde afgebeeld. Dat is prettig, want zo zie je een bepaalde ontwikkeling in de verschillende kunststromingen en zijn de omschrijvingen bij de schilderijen ook wat logischer te volgen – als je de schilderingen één voor één naleest. In die chronologische volgorde is toch een soort hoofstukindeling aangehouden, waarbij iedere eeuw een nieuwe kleur krijgt. Zo kun je relatief snel naar een bepaalde eeuw bladeren, zonder in de index te moeten neuzen.

Conclusie over De 200 beroemdste schilderijen ter wereld

De 200 beroemdste schilderijen ter wereld is een omvangrijk boek met veel bekende schilderijen. Het is interessant om de achtergrond ervan te lezen, en te ontdekken welk historisch belang ze hebben gehad. Ook de waarde van de schilderijen is soms echt schrikbarend. Jammer dat sommige schilderijen wat klein zijn afgebeeld! Door:
Score: De 200 beroemdste schilderijen ter wereld krijgt 4 van de 5 punten.

De 200 beroemdste schilderijen ter wereld,
Aerial, 416 pagina’s, hardcover.