Recensie: 13, Entertainment One

In zijn nieuwsgierigheid volgt Vince, een naïeve, jonge man, aanwijzingen op die voor iemand anders bedoeld zijn. Dit leidt hem naar een afgelegen huis, waar het gevaarlijkste spel ter wereld gespeeld wordt: Russische Roulette. Vince heeft de identiteit van de onbekende man aangenomen en blijkt deelnemer te zijn. Voor hij het weet zit hij tot aan zijn nek in de onderwereld van illegale weddenschappen, waar hij niet zomaar uit kan ontsnappen. Er is eigenlijk maar een manier om het gebouw levend te verlaten: winnen…

Deze verfilming van een oost-europese film schittert door zijn afwezigheid van al te veel woorden en volhardende actie. Iets dat je wellicht wel zou verwachten, gezien de sterrencast onder andere bestaat uit Jason Statham en Mickey Rourke. Neen, in dit verhaal draait het allemaal om een aantal machtswellustigen, die hun geld verkwisten in één van de meest gevaarlijke gokspellen ter wereld: Russische Roulette. Iedere deelnemer heeft namelijk een slechtoffer bereid gevonden om – met veel geld in het vooruitzicht – zichzelf kandidaat te stellen om mee te doen aan dit ziekelijke spel. Onze hoofdpersoon Vince weet in het begin echter helemaal niet waar hij aan begint: hij hoort enkel iets over veel geld kunnen verdienen, en gaat vervolgens zijn lege portemonee achterna. Daar komt hij in het wereldje van dreigende blikken, mannen in pak, en kogels. Veel kogels.

De sfeer is en blijft in de gehele film wat grimmig, met een groot landhuis als decor voor alle gebeurtenissen die in het verhaal van belang zijn. Daarnaast lopen in deze film een aantal verhaallijnen door elkaar: onze hoofdrolspeler die geld wil verdienen, maar nog nooit een pistool heeft aangeraakt, een gokker die zijn geesteszieke broer inzet om te participeren, politie die de bende wil ontmantelen. De film ontwikkelt zich in het laatste half uur dan ook in een fel kat-en-muisspel, dat je wederom naar het puntje van je stoel drijft. Want geloof me: iedere keer dat de kandidaten in een kringetje staan om de trekker over te halen ben je tóch benieuwd wie er blijven staan, en wie er omvallen!

13, Entertainment One

Tijdsduur: 97 minuten, Thriller.
Verkrijgbaar op: DVD (ca. 17 euro), Blu-ray (ca. 20 euro)

Deze film bij: BOL.com

Dennis, papablogger en hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven. Naast dit blog is hij freelance schrijver met Tekstbureau de Letterkamer.