Recensie: 12 jaar slaaf, Solomon Northup

Het boek van de film, die op zijn beurt weer gebaseerd is op een boek. Soms moet een verhaal een lange weg gaan voor hij bij het grote publiek terecht komt! 12 jaar slaaf, origineel met de titel 12 Years A Slave, is nu voor het eerst in het Nederlands vertaald. Best vreemd eigenlijk, omdat het een heel bijzonder en ogenschijnlijk eerlijk verslag biedt van de slavernij in Amerika. In het boek 12 jaar slaaf vertelt Solomon Northup zijn verhaal: de beste man is als vrij man geboren – wat voor een donkere man best bijzonder is in Amerika in die tijd – en heeft voor zichzelf een redelijk bestaan weten op te bouwen. Hij heeft bijna altijd werk, een vrouw en twee kinderen. Hij en zijn vrouw pakken alles aan wat ze kunnen krijgen als het op werk aankomt. Als er twee mannen vragen of hij met een reizend circus meereist om viool te spelen, neemt hij die baan ook direct aan. Hij pakt zijn koffers, en reist mee. Maar daar gaat het mis: hij wordt ontvoerd, en verkocht aan een slavenhandelaar! Van daaruit gaat hij van plantage naar plantage, van eigenaar naar eigenaar. Hij blijft beleefd, en neemt alles heel erg objectief, bijna gevoelloos op. Natuurlijk straalt er trots uit van zijn verhaal, maar ook een soort ongenaakbaarheid dat hem onkwetsbaar lijkt te maken voor alle vernederingen die hij ondergaat. Want vergis je niet: 12 jaar slaaf is een heel open, eerlijk en vooral openhartig boek. En de slavendrijvers van toen waren niet bepaald zachtzinnig: martelingen, opknopingen en onmenselijke leefomstandigheden waren aan de orde van de dag – en worden woord voor woord omschreven. Het meest bizarre en huiveringwekkende aan het boek is niet alleen de nuchtere omschrijvingen van de gebeurtenissen in die twaalf jaar, maar ook de manier waarop de hele omgeving er mee omgaat: het lijkt de gewoonste zaak van de wereld dat mensen worden afgeranseld of opgehangen… Gelukkig wordt Northup na 12 jaar weer als vrij man betiteld, en kan hij weer naar huis. Het boek zelf is zeker niet nieuw: het verhaal is in 1853 opgeschreven door een jurist, aan wie Northup zijn verhaal doet. Destijds schijnt het even een succes te zijn geweest (ik was er zelf niet bij) maar al snel werd het boek vergeten. Het is natuurlijk ook niet leuk om met je eigen gebreken geconfronteerd te worden… in 1968 is het boek nogmaals uitgebracht, en in 1984 heel slecht verfilmd. Onlangs is het nogmaals verfilmd door Steve McQueen, onder te titel 12 years a slave. Een verfilming die hem de Oscar voor de Beste Film heeft opgeleverd. Maar vergis je niet: het boek is minstens zo indrukwekkend als de film! In het boek vind je – hoe authentiek wil je het krijgen? – de originele tekeningen die het verhaal illustreren. Zo wordt het verhaal weer in zijn context geplaatst. 12 jaar slaaf, Solomon Northup Atlas Contact, februari 2014, 320 pagina’s, paperback. Prijs: 19,99 euro. ISBN: 9789025443603