Recensie: 101 dingen om buiten te doen

101 dingen om buiten te doen Buiten bezig zijn is ontzettend leuk en gezond bovendien. Het probleem zit hem vaak ook niet in het buiten bezig zijn, maar in het zoeken naar bezigheden en activiteiten buiten te doen! In het boekje 101 dingen om buiten te doen is dat probleem grotendeels van de kaart geveegd. Het kleine en stevige boekje staat vol leuke en creatieve tips om buiten te kunnen doen. (Hoewel sommige activiteiten ook prima binnen uit te voeren zijn). Het leuke aan dit boekje is dat het ook werkt als een soort checklist. Onder iedere activiteit staat een aanvinkvakje waarmee je kunt aankruisen dat je deze activiteit hebt gedaan. Naast dat vakje kun je bovendien een datum invoeren, zodat je altijd kunt zien wanneer je dit hebt uitgevoerd. De activiteiten in het boekje 101 dingen om buiten te doen zijn geschikt voor zowel jongens als meisjes. Natuurlijk zullen sommige activiteiten eerder passen bij jongens, en andere juist weer bij meisjes, maar dat ligt natuurlijk ook aan je karakter. Zo zullen er ook genoeg meisjes zijn die het hartstikke stoer vinden om een aardappelkanon te maken, en zullen jongens het ook prachtig vinden om een windklokkenspel te maken van een vergiet, touw en verschillende voorwerpen. Natuurlijk zul je niet alle activiteiten op ieder gewenst tijdstip kunnen doen voor het persen van bloemen bijvoorbeeld is het wel handig dat er ook bloemen in bloei staan. En voor het maken van sneeuwengelen… Precies: is het toch handig als er sneeuw ligt. Die kleine beperking schept echter ook meer dan genoeg mogelijkheden. Want waar veel boekjes met buitenactiviteiten zich richten op de lente of de zomer, kun je met dit boekje het hele jaar vooruit. De verschillende activiteiten staan duidelijk en stapsgewijs omschreven. Tot nu toe ben ik nog geen onduidelijkheden tegengekomen. Naast de omschrijving staan de stappen ook uitgelegd met een kleine, duidelijke illustratie. Zo kun je niet alleen lezen wat je moet doen, maar zie je het ook op een plaatje. Het boekje 101 dingen om buiten te doen is een geweldige aanwinst voor de boekenkast. Al die momenten van “ik weet niet wat ik moet doen” worden voor een groot deel van de kaart geveegd. Pak het boekje erbij, sla hem open en je hebt meteen een leuke activiteit! De aanvulling met de checklist zorgt voor een beetje kompetitiviteit: verzamel ze allemaal!

101 dingen om buiten te doen
Illustrator: Weldon Owen uitgeverij Lannoo, 148 pagina’s, paperback. Prijs: 9,99 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789401430999