Recensie: 1001 ideeën die de wereld veranderd hebben, Robert Arp

1001 ideeen die de wereld veranderd hebbenKijk eens om je heen. Wat zie je dan, naast het beeldscherm waar je nu naar kijkt? Bureau, glas, een centrale verwarming, misschien wel de binnenkant van een trein, of loop je ergens op straat. Probeer je nu eens in te denken wat je zou zien (en nee, deze tekst zou je dan niet op dit beeldscherm bekijken): heel wat anders, toch? Door de eeuwen heen zijn er ontzettend veel briljante ideeën geweest, die telkens weer een nieuwe kleine revolutie teweeg hebben gebracht. De kleine revoluties zijn soms bedoeld om ons leven aangenamer te maken, soms hebben ze ook een puur maatschappelijk belang, of juist een heel persoonlijk, wat toevallig goed heeft uitgepakt. In dit enorme boekwerk staan er 1001 vermeld. Misschien wel wat meer, ik ben ergens in de 800 de tel kwijtgeraakt… Denk daarbij aan ontwikkelingen die zich hebben plaatsgevonden op politiek gebied, op maatschappelijk vlak, met kunst, religie, de wetenschap, architectuur, en ga zo maar door. Vanuit de verre prehistorie tot nu: je leest de belangrijkste ontdekkingen! Maar dat is natuurlijk niet alles, want dan had het niet zo’n dik boek hoeven worden. Je leest natuurlijk ook wie het heeft bedacht of uitgevonden, en soms ook waarom, of op welke ideeën de uitvinding is gebaseerd. Ieder idee krijgt ongeveer een halve pagina de ruimte. In het midden daarvan staat een grappige of cynische quote van een beroemdheid uit die tijd, om de stelling wat meer pit bij te zetten. Een paar voorbeeldjes? Nou goed dan: wat dacht je van de zonnewijzer, ‘het kwaad’, poëzie, priemgetallen, democratie, elektromagnetisme, maximumsnelheid, of popart? Veel van deze ideeën worden geïllustreerd met schitterende full colour prenten, wat het boek ook nog eens leuk maakt om gewoon door te bladeren. Het boek 1001 ideeën die de wereld veranderd hebben is ingedeeld op chronologische volgorde. Voor in het boek lees je de vondsten op soort, gekoppeld aan een pagina. Deze zijn alfabetisch gesorteerd. Een geweldig boek als naslag, maar vooral om lekker in te bladeren en te ontdekken. Misschien veranderd het jouw manier van denken wel! 1001 ideeën die de wereld veranderd hebben, Robert Arp Librero, februari 2014, 960 pagina’s, hardcover. Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789089983718