Recensie: 1001 dingen zoeken en kleuren KERSTMIS, Fiona Watt

Geplaatst

in

, ,

door

Ben jij een superspeurneus en kleur je graag? Dan is dit boek echt iets voor jou! Zoek mee naar alle verborgen kerstspullen. Waar zijn de elfjes met een kerstmuts? En waar zit de Kerstman eigenlijk? Zoek en kleur! Je krijgt een prachtig, kleurrijk kerstboek als resultaat!

In dit leuke, sfeervolle boek kunnen kinderen zich helemaal te buiten gaan aan alles dat met winter en kerst te maken heeft. Fiona Watt heeft een aantal leuke activiteiten bedacht, die het creatieve brein van je kinderen genoeg zal aanspreken om de leukste creaties te maken. Hierbij gaat het niet alleen om het ‘leuke‘ karakter van de spelletjes en activiteiten, maar stiekem zitten er ook wel wat educatieve en leerzame momenten verstopt tussen alle winterpret.

Zo zijn er in het boek veel kleurplaten te vinden: kleur de eekhoorns in het bos, de vrolijk versierde kerstbomen, of de verzameling kerstballen en -versieringen. Maar ook mogen de kinderen leuke versieringen aanbrengen in bijvoorbeeld de baard van de Kerstman, kerstkoekjes, de vleugels van kerstelfjes, en natuurlijk een kerstboom. Dat is al wat meer vrijheid. Nog meer vrijheid? Ga dan voor het invulling geven van een winterlandschap met mensen, poppetjes tekenen die met stapels cadeautjes rondsjouwen, vissen in de zee (waar een ijsbeer naar aan het vissen is) of dieren, die zich verstoppen in de sneeuw. Hoewel deze al leuk én leerzaam zijn, zijn de ‘maak deze reeks-af’ activiteiten natuurlijk het meest educatieve, zonder dat het direct opvalt. Dat komt vooral door het karakter van deze oefeningen, waar wat beginnend schrijfoefeningen in zitten verwerkt. Bovendien wordt er van kinderen gevraagd redelijk precies en repetetief te werk te gaan, wat altijd een flinke klus is.

Hoewel deze oefeningen misschien wat schools lijken is daar absoluut geen sprake van. Het hele boek ademt vrijheid en vreugde uit. Het ideale boek om de kerstvakantie mee door te komen! Let wel: je kind moet wel van tekenen houden. De wat strengere oefeningen zijn wellicht voorbehouden aan kindren die wat ouder of vaardiger zijn met potlood en/of pen.

1001 dingen zoeken en kleuren KERSTMISFiona Watt
Standaard Uitgeverij, oktober 2011, 96 pagina’s, paperback.
Prijs: 7,95 euro. Leeftijd: vanaf 5 jaar. ISBN: 9789002246753