Recensie: 100 woorden waarmee je intelligent klinkt, Heidi Aalbrecht

Heb jij dat ook wel eens, dat je naar een gesprek luistert en denkt: “da’s eigenlijk helemaal niet zo bijzonder”? Sommige mensen kunnen zelfs de meest eenvoudige zaken, zoals naar de supermarkt gaan, interessant laten klinken door een paar mooie woorden te gebruiken. Het klinkt al intelligent, en daardoor hangen luisteraars aan hun lippen. In dit boekje leer je in een mum van tijd 100 nieuwe woorden, die je probleemloos in jouw verhalen kunt verwerken. Ze staan op alfabetische volgorde, met daaronder natuurlijk ook vermeld hoe je ze uitspreekt. Na een korte omschrijving van de betekenis vind je een paar handige voorbeelden, zodat je ook een idee hebt van de situatie waarin je ze kunt gebruiken.

Misschien klinkt dit nogal maffia-achtig: in veel maffiafilms zie je een maffiabaas bezig met een Engelse woordenlijst, om door een interessante vocabulaire meer overwicht te krijgen. Zo ook dit boekje. Maar: je kunt er natuurlijk ook voor zorgen dat je interessante verhalen te vertellen hebt, hoewel ook die er met een likje taalverf interessanter uit zullen komen. Achter in het boekje vind je een bijlage, met daarin de geschreven klanken. Zo weet je ook hoe je de verschillende woorden moet uitspreken als ze fonetisch zijn geschreven!

En excuses voor het gebrek en eloquentie waarmee deze recensie is geschreven. Het was echter niet mijn bedoeling u te derangeren met woorden die sinds lange tijd in ongebruik zijn geraakt, en welke middels dit compacte boekwerk nieuw leven ingeblazen zullen krijgen. Dankzij het compacte formaat van dit werk zult u het altijd bij u kunnen dragen!

100 woorden waarmee je intelligent klinkt, Heidi Aalbrecht
BBNC, september 2013, 128 pagina’s, paperback.
Prijs: 9,95 euro. ISBN: 9789045314952