Recensie: 1 minuutje voor het slapengaan, Kaatje

Kaatje 1 minuutje voor het slapengaan

Kaatje kennen de meeste kinderen wel van de Vlaamse televisie. Inmiddels is de vrolijke meid al zo populair dat er ook heel veel andere voorwerpen van zijn, zodat je altijd in de buurt van Kaatje kunt zijn. Je kunt zelfs van haar genieten voor je slapen gaat met het boek 1 minuutje voor het slapengaan. In dit boek staan korte verhaaltjes (die overigens wel langer duren dan 1 minuut, maar geen kind dat daar om zal klagen). In het boek van 112 pagina’s staan 26 verhaaltjes, die wisselen van onderwerp: Zakt de zon echt in de zee, vraagt Kamiel zich af. Viktor vindt een machine uit die het altijd kan laten sneeuwen. Welke figuren ziet Kaatje allemaal in de wolken? Hoe zou Snoepjesland eruit zien? En hoe kunnen Frits en Frats zich zelfs in de gietende regen amuseren? Dat alles bekeken vanuit het standpunt van een kleuter. Herkenbaar en leuk!

De verhaaltjes zijn dan ook vlot geschreven, in eenvoudige bewoording. Een enkele keer staat er (maar da’s logisch) een Vlaams woordje tussen, maar ik moet zeggen dat dit niet heel erg vaak voorkomt. De illustraties zijn van de bekende gestileerde Kaatje-stijl, zoals we die ook kennen van bijvoorbeeld Kaatje versjes- of rijmpjesboek of Kaatje kleuter knutselboek. Mooi strak, en tegelijkertijd lieflijk en aaibaar. Deze verhaaltjes maken die ene voorleesminuut voor het slapengaan misschien wel de mooiste van de dag.

1 minuutje voor het slapengaan, Kaatje
Standaard uitgeverij, oktober 2012, 112 pagina’s, hardcover.
Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 3 jaar. ISBN: 9789002247095