Gadget review: Razer Kaira Pro PS5

Als het gaat om gaming, weet Razer waar hij voor staat. Het merk gaat ver voor zijn doelgroep en biedt producten in verschillende prijsklassen. De Razer Kaira Pro PS5 is de duurdere versie van de Razer Kaira en heeft heel wat voor jou als gamer in huis. Wij startten onze console op en gingen voor je aan de slag. Game on!

XBOX of Playstation?

De Razer Kaira Pro kun je in twee smaken kopen. Er is een variant voor de Xbox, maar ook eentje voor de Playstation. Veel verschillen de twee varianten niet (op papier althans), uitgezonderd de kleurstelling. Maar: de PS-versie zal niet werken op de XBOX… en andersom. Houdt daar rekening mee!

Het ontwerp

De Razer Kaira Pro ziet er strak en vrij volwassen uit. De vormen zijn rond en mat afgewerkt, waarbij de witte hoofdband helemaal in het straatje van de nieuwe PS5 past. Op de oorschelp vind je aan beide kanten het bekende Razer-logo, maar ook een aantal bedieningselementen om onder andere het volume te regelen. Een optionele boomarm als microfoon kun je snel in de headset prikken. Heb je hem niet nodig? Dan neem je hem makkelijk weg. De oorschelpen zitten ruim over de oren, zelfs voor brildragers zal het geen ongemakkelijke ervaring worden. Ze sluiten netjes af, waardoor er een deel van het omgevingsgeluid wordt afgesloten.

Verbinding

Om je Razer Kaira Pro te verbinden met je console, computer of smart device, heb je twee mogelijkheden ter beschikking. Ten eerste kun je ervoor kiezen om gebruik te maken van bluetooth 5.0, maar daar is je Playstation bijvoorbeeld niet zo blij mee zijn. Daar kun je de meegeleverde dongle gebruiken. Deze heeft standaard een USB-C stekker, met een adapterkabel om die USB-C om te vormen naar de standaard USB-A. Op de rechter oorschelp zit een knop waarmee je snel en eenvoudig kunt schakelen van de 2.4gHz adapter naar bluetooth en andersom, zodat je ook snel kunt schakelen van bijvoorbeeld het geluid van je smartphone naar dat van je console.

Geluidskwaliteit

Waar de meeste headsets zich volledig richten op gamers, met vooral aandacht voor de middensegmenten in het geluidsspectrum, is Razer uitgebreid met hun eigen Triforce titanium 50 mm drivers. Die zijn groot en krachtig genoeg om een breed spectrum aan geluid weer te geven. Zo is de koptelefoon niet alleen perfect voor het gamen of het kijken naar een film of serie, maar ook goed in staat om muziek af te spelen. Daarbij verliest de set misschien een beetje in helderheid en rijkheid vna het geluid, maar het laat in geen enkel geval een steekje vallen. Bovendien kun je met de Razer software de instellingen van deze headset tot in de puntjes aanpassen. De basisinstellingen van het geluid zijn echter al geweldig. Vooral de surroundeffecten zijn verbluffend. Dat maakt een surroundset met speakers echt een overbodige luxe! Het lijkt alsof je door vreemde werelden loopt, met alle omgevingsgeluiden netjes om je heen geplaatst. Halo Infinite, Destiny 2 of Outriders krijgen daarmee een geweldige impuls.

Razer Kaira vs Razer Kaira Pro

Benieuwd hoe de Razer Kaira Pro verschilt van de standaard Razer Kaira? Dat is eigenlijk best kort samen te vatten: de Kaira Pro heeft een afneembare microfoon, Bluetooth 5.0, Hypersense haptics en RGB-verlichting. Daarnaast zijn ze identiek. Die Bluetooth-functionaliteit maakt de headset wel een stuk veelzijdiger, daarmee kun je hem namelijk ook koppelen aan je smartphone of tablet. De Hypersense Haptics zijn een leuke gimmick. Het is eigenlijk een soort force feedback, gebaseerd op de geluiden. Zware bastonen zorgen voor een trilling in de headset, waardoor hij een intensere beleving meegeeft. Wil je dat niet (soms is het best vervelend), dan zet je de functie met één druk op de knop weer uit.

Ga direct naar Razer Kaira Pro op BOL.com.

Recensie over Razer Kaira Pro

De Razer Kaira Pro is een geweldige headset als je hem net uit de doos haalt, maar wordt alleen maar beter wanneer je er aanpassingen in doet met de gratis software voor je console, pc of smartphone. De dongle is een prettige feature om de headset te koppelen met je playstation of pc, maar als je device bluetooth ondersteunt zou ik die zeker gebruiken. Het prettige is dat je bepaalde functies snel en eenvoudig kunt uitschakelen. De microfoon heeft een mute-knop en is afneembaar, het volume heeft een draaiwiel op de linker oorschelp en met twee drukken op de equalizerknop kun je de klankkleur van de headset in een handomdraai aanpassen. Hij ziet er fraai uit, voelt degelijk en zit als gegoten op je hoofd.

Razer Kaira Pro
Meer weten? Klik hier.
Adviesprijs: 219 euro.