De strijd barst los op de PS4 met Ratchet & Clank

ratchet clank packshot Het duo Ratchet & Clank is terug van weggeweest, en bovendien voor het eerst te spelen op de PlayStation 4. Best wel een gedenkwaardig moment, als je bedenkt dat de eerste versie in 2002 is uitgegeven voor de PlayStation 2. Heel toevallig was ik in die tijd ook recensent voor een van de grotere gamewebsites uit die periode, waarbij ik dit spel ook mocht recenseren. En ik was meteen verkocht aan dit stoere duo. Na het succesvolle eerste spel zijn er nog heel wat vervolggames van Ratchet & Clank verschenen, met Rathet & Clank: Nexus als meest recente titel. Jammer genoeg was de aandacht van het spel behoorlijk verschoven. De eerste games draaiden vooral om het verslaan van tegenstanders met de meest bizarre wapens (die je tot nog bijzondere wapens kon upgraden) met zo nu en dan een puzzeltje of een stukje behendigheid. In de game Nexus was die aandacht echter verlegd naar het stuk behendigheid, en dat moet je liggen. Mijn voorkeur heeft het in ieder geval niet. Gaan met die banaan, en knallen maar! Deze heruitgave is eigenlijk een vernieuwde versie van die eerste game, die veertien jaar oud is. Met als bonus de beste elementen uit al die games die volgden, en natuurlijk met fikse upgrades in de graphics – het lijkt in dit spel écht alsof je gewoon naar een animatiefilm kijkt. En natuurlijk zorgen de nieuwe technische mogelijkheden van de PS4 ook voor een aantal nieuwe mogelijkheden in het spel. Het is dus een fikse upgrade geworden. RCPS4_4_nov_bridge_1459502439 Waar het spel over gaat? Ratchet, een van de twee hoofdpersonen, is een Lombax. Een zwak wezentje dat ontzettend handig is met zijn moersleutel. Hij wil niets liever dan een Galactic Ranger worden, een soort geheim agent die het universum veilig moet houden. Captain Quark, het boegbeeld van de Galactic Rangers en een ongelofelijk opgeblazen kikker, slaat die droom al snel tot moes. Ratchet is gewoon te klein en de slap! Toch laat de Lombax het er niet bij zitten, en als hij per ongeluk tegen het digitale lijf van Clank loopt, een robotje met een boodschap voor de Galactic Rangers, besluiten ze het heft in eigen hand te nemen en het op te nemen tegen de gemene Doctor Nefarious en de boosaardige leider Chairman Drek. Dit tweetal wil namelijk het heelal vernietigen! Daarbij kom jij kijken, want jij mag het wapen ter hand nemen en Ratchet & Clank besturen om het kwaad te bestrijden. Daarbij maak je veel nieuwe vrienden die je een handje helpen met het verstrekken van nieuwe wapens en upgrades, die je overigens ook kunt kopen met het geld (de bouten) die je verdient door het verslaan van vijanden en losse elementen in de omgeving. De klassieke gameplay wordt versterkt door heel wat nieuwe spelelementen, waaronder uitdagende boss fights, nieuwe vlieg-levels en een heuse hoverboard race! De wapens zijn echt te gek, net als in de eerdere games uit deze franchise. In ieder level kom je upgradekratten tegen waar je de wapens kunt verbeteren. Daarbij kun je zelf aangeven hoe je ze wil verbeteren: meer kracht, meer kogels, meer bereik of een andere upgrade? Bij bepaalde upgradevakjes krijg je bovendien een bonuskracht en wordt je wapen nóg beter. Ratchet & Clank voor de PS4 neemt gelukkig een stapje terug in de tijd en laat zien dat die gouwe-ouwe games nog lang niet overboord gegooid mogen worden. Gelukkig heeft het hele spel wel een geweldige update en upgrade gehad, zodat het er niet alleen meer-dan-geweldig uitziet maar ook nog eens supervet te bedienen is. Echt een must-have voor je PS4!

Racther & Clank, PS4 Sony. Leeftijd: vanaf 7 jaar. Prijs: 40 euro