Game review: Rainbow Six: Extraction

Wat krijg je als je een tactische shooter combineert met een flinke scheut sci-fi horror? Juist: Rainbow Six Extraction! Deze gams is in feite een spin-off van Rainbow Six Siege, die een squadron gebaseerde ‘Outbreak’-modus kreeg in 2018. Hoewel je deze game kunt spelen in een Solo-modus, komt hij pas goed tot zijn recht in multiplayer.

Waar gaat Rainbow Six Extraction over?

In Rainbow Six Extraction moet je informatie verzamelen over de nieuwe aliens, maar ook gesneuvelde kameraden bevrijden, die gevangen zijn genomen door onze ongenode gasten. Daarbij kun je kiezen uit een paar bekende operators, zoals Vigil en Sledge en Doc, maar ook flink wat nieuwkomers, ieder met hun eigen skillset. Daarbij moet je het opnemen tegen heel wat creepy alien gespuis, die vanuit het niets blijven komen. Daarbij kom je een vrij standaard arsenaal aan vijanden tegen, zoals grunts, spikers en bloaters.

Horror of tactics?

De game weet best een prima mix te vinden tussen de tactische overwegingen die jij en je team moeten maken en de spontane schrikmomenten die de aliens voor je in petto hebben. Die aliens staan namelijk heel stil te wachten. Weet je ze stil uit te schakelen, dan heb je heel veel geluk. Zijn ze gealarmeerd? Dan roepen ze hun makkers en krijg je het zwaar te verduren! Daardoor krijg je een mooie mix van ademloos sluipen (ken je dat, dat je zelf je adem inhoud als je sluipt?) en felle actiemomenten, vol explosies en chaos alom.

Bekijk hier de trailer van Rainbow Six Extraction

Spannende film

Misschien wel het fraaist aan de game zijn de introfilms, zoals die over Liberty Island in New York City, waar we toeristen zien lopen tussen souvenirstalletjes en het Vrijheidsbeeld. Daar zien we ook de eerste tekenen van de Chimera Parasite. Boomwortelachtige tentakels barsten uit het asfalt, terwijl een taaie, kleverige vloeistof zich razendsnel verspreidt. Vanuit daar springen we naar het REACT-hoofdkwartier, vanwaaruit de missies worden geleid. Vanuit daar word je rechtstreeks in de gevarenzone gedropt om hordes Archeeërs neer te halen.

Kwartiertje knallen

Het bijzondere aan deze game is wel dat iedere missie is afgebakend qua tijd. Je krijgt voor ieder level – iedere subzone, zoals Rainbow Six Extraction het noemt – 15 minuten de tijd. Daarin moet je de opdrachten zien uit te voeren en kijken of je alle extra missies kunt uitvoeren. Dat zorgt er wel voor dat je snel te werk moet gaan. Die tijdsdruk is bijna tastbaar, ook al heb je meer dan genoeg tijd om je missie te volbrengen.

Upgraden

Maar met het verzamelen van informatie hoort ook dat je iets met die kennis en ervaring moet doen. En dat kan: je kunt je uitrusting, wapens en technologie verbeteren om je beter de wapenen tegen de Archean… die zich ook ontwikkelen. Zo wordt iedere missie moeilijker! Iedere moeilijkheidsgraad (je kunt kiezen uit vier modi) steeds moeilijker en lastiger zijn om te verslaan, van gepantserde nesten tot onzichtbare aliens! Onder de gebruikte middelen kom je trouwens weer wat Rainbow Six-klassiekers tegen, zoals rookbommen en verschillende drones die je route helpen bepalen. Want stealth en onopgemerkt blijven is één van de belangrijkste troeven van dit spel!

Ga direct naar Rainbos Six Extraction op BOL.com.

Recensie over Rainbos Six Extraction

Met 18 speelbare operators om uit te kiezen, waaronder bekende namen en nieuwkomers, upgradebare technologie, explosieven en wapens, heeft Rainbow Six Extraction een mooie basis in handen. Het is een spannende mix van tactics en horrorshooter, die je het liefst met zijn drieën speelt. Dan komt het spel pas goed tot zijn recht. De game ziet er een beetje clean uit qua graphics, met niet al te bijzondere aliens om het tegen op te nemen. Toch is het een veelbelovende game, waarbij Ubisoft regelmatig nieuwe content en opdrachten belooft te geven. Sluipen, chaos en schrikeffecten, verzamelen en upgraden… het is een verslavende combi.

Info

Rainbos Six Extraction
Uitgever: Ubisoft