Game review: Pokemon Shining Pearl / Brilliant Diamond

In de titel zie je het al: Pokémon Shining Pearl en Brilliant Diamond zijn de opgepoetste versies van de klassieke games Pokémon Diamond en Pokémon Pearl. Toen deze originele versies verschenen, werden ze eindelijk omarmd door het grote publiek. Het kroop uit zijn niche en over de hele wereld begonnen mensen vol overgave de schattige monstertjes te verzamelen. De remake als shiny en brilliant versie is ontzettend getrouw, van de graphics tot aan de klassieke gevechtsmechanica. Een feest van herkenning voor mij als oudgediende, maar ook de jonge garde vind het blijkbaar helemaal niet erg om zo te spelen.

Basisavontuur

Natuurlijk is het avontuur van Pokémon Shining Pearl / Brilliant Diamond niet heel erg spannend of bijzonder. Jij bent een moedige jongen die op eigen benen moet gaan staan en wordt daarom door je moeder de deur uitgeschoven om monstertjes te vangen en te trainen. Jouw doel: om wereldkampioen Pokémontrainer te worden! Het is een formule die weinig verrast, maar nog altijd een succes blijkt te zijn. Het is daarbij eigenlijk best cool dat zo’n retro-game nog opnieuw wordt uitgebracht: de blokkerige patronen waarop je loopt, de vlakke karaktertjes (ze waren toen nog niet 3D)… alles is netjes en getrouw overgenomen. Natuurlijk verloopt het spel wat minder stroef en schokkerig, maar jouw personage loopt nog altijd in rechte hoeken over de ‘stoeptegels’ die de wereld uiteindelijk vormen.

Vormgeving

Ook de stijl is minder manga-esk, zoals je zag in Pokémon Sword en Pokémon Shield, die overeenkomt met de animatieserie, maar vormt een unieke wereld op zichzelf, met chibi-achtige monstertjes die je eerder als sticker op Whatsapp zou gebruiken. Toch hebben ze in deze game een flinke oppoetsbeurt gekregen, waardoor ze er stiekem bizar echt uitzien. De hele vormgeving is aangepakt in deze remake. De Pokémon zelf zien er ook beter uit, vooral de ontwerpen die eleganter en eenvoudiger zijn, zoals Starly. Sommige van de meer complex uitziende Pokémon hebben minder voordeel bij de nieuwe ontwerpen. Dat valt vooral op als je die ontwerpen dichter gaat bestuderen… niet doen dus! Tijdens gevechten maken alle personages een make-over naar meer Sword- en Shield-achtige modellen, en die zien er prima uit.

Gameplay

Bovenop de visuele verschillen, bevatten deze remakes een aantal verbeteringen toegevoegd uit latere games. EXP Share komt bijvoorbeeld uit Sword and Shield, is standaard ingeschakeld en verdeelt ervaring over alle Pokémon die je momenteel bij je draagt, waardoor het uitpluizen van niveaus veel minder een karwei is. Ook heb je altijd toegang tot de Hidden Moves, ongeacht wie er in je groep zit. Dat maakt bepaalde taken zoals het breken van rotsen of surfen door het water mogelijk, zonder een betreffende Pokémon (die je misschien gewoon niet fijn vind) in je team moet hebben. En je hebt overal toegang tot je Pokemon-boxen, in plaats van terug naar de stad te gaan en in te checken bij een Pokémon Center.

Merchandise koop je bij:

Remake met updates

Dat zijn niet de enige verbeteringen die in het spel zijn aangebracht. Zo vind je in Pokémon Shining Pearl en Pokémon Brilliant Diamond aanzienlijk meer verhaalmissies die plaatsvinden tussen sportscholen, vooral de tweede helft van de game, waardoor je langer kunt gamen en de sleur een beetje uit het spel halen. Sommige Pokémon-spellen kunnen repetitief aanvoelen als je gewoon van sportschool naar sportschool rent, dus dit is een welkome afwisseling. Bovendien, in tegenstelling tot de meeste Pokémon-spellen, rond je het hoofdverhaal rond een mysterieuze legendarische Pokémon af voordat je de achtste sportschool bereikt.

Update 15 maart:

The Pokémon Company heeft vandaag een nieuwe update van Pokémon Brilliant Diamond en Pokémon Shining Pearl aangekondigd. Door het spelen van Pokémon Legends: Arceus kunnen spelers Arceus ontmoeten en vriendschap sluiten met Darkrai in Pokémon Brilliant Diamond en Pokémon Shining Pearl.

• Ontmoeting met Arceus: Om Arceus in Pokémon Brilliant Diamond en Pokémon Shining Pearl tegen te komen, moeten spelers hun spel bijwerken naar versie 1.3.0,* een SAVE-bestand van Pokémon Legends: Arceus op hun Nintendo Switch-systeem hebben en alle hoofdmissies voltooid hebben. Nadat ze de Hall of Fame betreden hebben en de National Pokédex bemachtigd hebben, kunnen ze in Pokémon Brilliant Diamond of Pokémon Shining Pearl het item Azure Flute verkrijgen. Als aan deze voorwaarden is voldaan, kunnen spelers naar de ingang van de Spear Pillar gaan. Daar zal de Mythical Pokémon Arceus zich dan vertonen.

• Vriendschap sluiten met Darkrai: ​ Het item Member Card wordt cadeau gegeven van 08:24 uur CET op vrijdag 1 april tot 22:28 uur CET op zaterdag 30 april 2022. Nadat spelers het item verkregen hebben door via de functie ‘Mystery Gift’ de optie Get via Internet te selecteren en aan bepaalde voorwaarden te voldoen zoals het betreden van de Hall of Fame, het bemachtigen van de National Pokédex en het voltooien van het in-game event voor Cresselia, kunnen ze naar Newmoon Island gaan en daar op zoek gaan naar de Mythical Pokémon Darkrai.​

De nieuwe update is vanaf woensdag 16 maart beschikbaar.

Ga direct naar Pokémon Shining Pearl en Pokemon Brilliant Diamond op BOL.com.

Recensie over Pokémon Shining Pearl en Pokemon Brilliant Diamond

Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl zien er retro genoeg uit om te dienen als een nostalgische trip, maar ze hebben genoeg verbeteringen om relatief eigentijds te voelen. Qua gameplay, uitstraling en functies komen ze wat meer overeen met andere recente Pokémongames. Het kan niet gemakkelijk zijn voor een legendarische franchise om eer te bewijzen aan zijn erfenis en tegelijkertijd op deze manier te moderniseren, maar Brilliant Diamond en Shining Pearl vinden de juiste balans. Het is de klassieke Pokémongame die jij je herinnert, zonder de meeste kleine ergernissen die je bent vergeten.

Info

Pokémon Shining Pearl en Pokemon Brilliant Diamond
Uitgever: Nintendo