Game review: Pokemon Sword and Shield

Pokemon games zijn al vanaf de eerste games (Red en Green – anyone?) een geweldig succes. De games zijn – net als de cartoons – zo verslavend. Welke nieuwe Pokémon zul je gaan ontdekken, welke nieuwe skills leren ze bij het verhogen van hun niveau? En het mooie is dat alle gevechten, die er soms behoorlijk verhit aan toe kunnen gaan, heel vriendschappelijk zijn. Net als bij alle eerdere games begin je in dit spel helemaal vanaf nul. Lekker thuis bij je moeder komt je buurjongen om te zeggen dat het tijd is voor jullie grote avontuur. Dat wordt dus ook meteen jouw Grote Rivaal, met wie je regelmatig je voortgang zult meten.

Galar

Je gaat dus op pad in de wereld van Galar om bij je eerste plekje een keuze te maken tussen een vuur-, gra- of waterpokémon. Langzaam maar zeker leer je de nieuwe functies en features van het spel kennen, van het vangen van pokémon tot vissen, van het opzetten van een kamp tot het genezen van je pokémon met bessen. De nieuwe wereld ziet er daarbij bijzonder leuk en goed uit. Hij is heerlijk fantasierijk, en een stuk wolliger en zachter dan die oude games op de draagbare consoles van Nintendo. Waan je in het begin door kuddes van pluizige Wooloos die vrij rondlopen om door het gras heen de ene pokémon na de andere te vangen. Het mooie en schilderachtige landschap spreekt tot de verbeelding. Het doet wat Brits aan allemaal, zelfs de manier waarop mensen tegen je praten is doordrenkt van Britse stereotype stopwoordjes. Als je het eenmaal weet, is het een kleine gimmick die door het hele spel heen wordt doorgevoerd.

De kracht van Pokemon

Pokemon Sword en Shield bieden een geweldig gevoel van waar Pokémon eigenlijk om draait. Elk van de steden is prachtig gemaakt om een ​​element van de Britse cultuur of het landschap te benadrukken, maar het weerspiegelt ook hoe het zou zijn om in een Pokemon-wereld te leven, met loslopende pokémon als huisdier of als kuddedieren. Terwijl je je bijvoorbeeld een weg baant door de Gym Challenge – de nieuwe officiële naam voor je missie om na 8 gymleaders de kampioen Leon te verslaan – zullen mensen op straat reageren op je aanwezigheid of reageren op je laatste gevecht . Het geeft je het gevoel een beroemdheid te zijn, de ultieme Pokemon-trainer.

Los gaan

Natuurlijk moet je niet al te veel sleutelen aan een formule die Nintendo al jarenlang gouden bergen oplevert. Dat hebben ze gelukkig ook niet al te veel gedaan: veel elementen uit de oudere, klassieke Pokémonspellen komt terug, vermengd met een vleugje Let’s Go, en een beetje Sun en Moon. Vechten doe je dan ook in dezelfde turn-based manier als in eerdere games, maar ziet er een stuk cooler en gaver uit dan voorheen. Gym Battles zijn uitgegroeid tot een soort mini-missies, waarbij je niet meer eerst tegen een rits standaard en eenvoudige trainers moet vechten voor je tegen de leider mag vechten, maar gebruikt weer het uitdagende systeem van Sun en Moon.

Wild Area

Misschien is het belangrijkste element uit Pokémon Shield en Sword wel de Wild Area. Dat is een gigantisch gebied waar Pokemon in grote getale in het wild zwerven, met steeds veranderende weersomstandigheden. Net als in Pokemon Let’s Go lopen ook in deze game de Pokémon allemaal zichtbaar door het lange gras, over paden, zwemmen door de meren en beken, of fladderen door de lucht, wachtend om gevangen te worden. Je kunt uren doorbrengen in dit gebied met alleen vangen en verkennen, kamp opzetten en een band vormen met je Pokémon, maar je komt er in de toekomst ook andere trainers tegen om mee te vechten.

Gigantamax

Je kunt in Pokémon Shield en Sword ook gebruik maken van de Gigantamax-functie. Daarvoor krijg je vrij snel in het begin van het spel een speciale armband, die eenmaal opgeladen er voor zorgt dat jouw pokémon gigantisch groot en sterk wordt. Maar let op, want je tegenstanders beheersen die techniek ook. Zo komen ze niet alleen voor tijdens Raid-gevechten, maar ook ook in de Gym Challenges. Ze zijn echt een spektakel en voegen een verhoogd gevoel voor drama toe aan een traditionele Pokemon Gym-strijd. Je van je eigen pokémon zien hoeveel krachtiger ze zijn in hun Gigantamax-vorm.

Makkelijker vechten

Vanaf nu kun je tijdens het vechten ook zien welke moves krachtig zijn en welke juist niet, er van uitgaande dat je minstens één keer tegen de betreffende pokémon hebt gevochten. Dat bespaart je een hoop onthoudwerk, maar eigenlijk vind ik het ook wel weer jammer, dat ruggesteuntje. Voor de casual gamer is het natuurlijk prettig om te zien welke move je het beste kunt gebruiken, maar voor de die-hard pokémontrainer is het ook wel weer een kwestie van je kunde laten zien als je de juiste moves weet te gebruiken. Er is zelfs een nieuwe sectie met aanbevelingen voor je Pokedex, die de volgende Pokemon suggereert om toe te voegen aan je ‘dex, op basis van de huidige tijd van de dag en weersomstandigheden in de Wild Area. Het is een leuke manier om je erin te laten.

Ga direct naar Pokemon Shield op BOL.com.

Recensie over Pokemon Shield en Sword

De Pokemon games worden als maar mooier, dankzij de steeds grotere rekenkracht van de Nintendo-systemen. De Galar-regio is ontzettend uitgestrekt en de game heeft een aantal mooie uitbreidingen gekregen, waarbij de Wilde Zone wel de meest opvallende is. De nieuwe Pokémon zien er wat schattiger uit dan je gewend bent, maar dat is in lijn met de nieuwe tekenfilmstijl. Jammer genoeg praten de karakters nog altijd niet… je zult het moeten doen met een gedweeë melodie en het lezen van de tekst. Toch trekt dit spel je meteen mee de diepte in om je uren lang te vermaken met het onderzoeken van nieuwe gebieden, het speuren naar nieuwe pokémon en het trainen ervan tijdens felle gevechten.

Info

Pokemon Shield, Nintendo
Nintendo Switch, rpg.