Boek recensie: Pizzamaffia slaat door, Khalid Boudou

Het eerste boek over de pizzamaffia sloeg in als een bom. De herkenbare wereld, de straattaal die werd gebruikt om het verhaal neer te zetten én een spannende verhaallijn: het was een geweldige combinatie waar zowel jongens als meisjes van smulden. Inmiddels ligt (na enkele jaren er tussen) het tweede deel in de winkels: Pizzamaffia slaat door. Vanuit pizzeria Melodia, inmiddels eigendom van Haas himself, gaan de pizzajongens en -meiden op pad om telkens weer nieuwe avonturen te beleven.

Pizza in het AZC

Dit keer draait het echter om Slipper (eigenlijk Hero) die tijdens een pizzatochtje in het asielzoekerscentrum van Molenbroek komt voor het afleveren van een pizza. Hij had niet verwacht dat ze daar geld voor zouden hebben, maar als hij de pizza’s bezorgd en tussen een groepje jongeren komt te staan, sluit hij al snel vriendschap met ze – en met Ziad in het bijzonder. De jongens in het AZC hebben heel wat meegemaakt en zijn een beetje de rustige buitenbeentjes van het centrum. Ze zoeken de kalmte en rust op. Maar is dat wel zo? Als er geruchten de rondte gaan dat uitgerekend Ziad meisjes aanrand in de speeltuin en het park, staat heel Molenbroek op zijn kop.

Gerechtigheid

Slipper kiest al snel partij en komt op voor zijn vriend, hoewel hij natuurlijk ook niet het hele verhaal kent. Samen met zijn vrienden van de pizzeria Melodia probeert hij de rust te bewaren en zijn vriend keer op keer in veiligheid te brengen, maar hoe doe je dat als er een woedende menigte achter je aan zit? Dat is echt vragen om problemen! Het gaat dan ook zeker niet zonder slag of stoot. Gelukkig is er een trouwe ban aan vrienden waar Slipper op kan vertrouwen.

Meer dan dat

Bovendien zitten er nog veel meer verhaallijnen in Pizzamaffia slaat door! Zet immers een groep jongeren bij elkaar en er gebeurt heel wat in zo’n pizzeria. Vriendschappen ontstaan en worden onderhouden, ook tussen jongeren die elkaar normaal gesproken niet zouden ontmoeten. Relaties ontstaan, gaan weer stuk… en dat alles onder het toeziend oog van Haas, die ook zo zijn geschiedenis heeft…

Ga direct naar Pizzamaffia slaat door op BOL.com.

Recensie over Pizzamaffia slaat door

Dit tweede boek is op eenzelfde losse, prettige manier geschreven als het eerste boek van de pizzamaffia. Het staat vol straattaal, maar dan wel dusdanig verwerkt dat het prettig leesbaar blijft voor ‘de leek’. Het is een spannend verhaal over vriendschap en vertrouwen, over respect en waarheid. En dat alles verpakt in een lekker tomatensausje, met een dikke laag kaas eroverheen. Smullen geblazen dus!

Pizzamaffia slaat door,
Uitgever: uitgeverij Moon, 224 pagina’s, paperback.
Vanaf: 15 jaar. ISBN: 9789048848447. Prijs: 14.99 euro.