Boek recensie: Pest en cholera, Jonathan J. Moore

Na het bekijken van de tentoonstelling Middeleeuws Vernuft in Museum Het Valkhof in Nijmegen, viel het boek Pest en Cholera op de mat. Niet dat het enkel gaat om de ziekten Pest en Cholera – neen, dit boek gaat dieper in op de bizarre manieren waarop mensen vroeger werden genezen. Het is dus eigenlijk een geschiedenisboek over de geneeskunst, maar dan in de meest bizarre vormen die je maar kunt bedenken.

Bijgeloof en huismiddeltjes

Je moet indenken dat mensen vroeger nog niet wisten waardoor ze ziek werden, zodat een eenvoudige tandontsteking al kon zorgen voor een pijnlijke dood. En dus zochten de mensen destijds naar verschillende manieren om die ziektes te voorkomen. In de regel lijkt het credo ‘als je ergens meer last van hebt, voel je de kwaal niet meer’ vaak op te gaan. Er werden bizarre medicijnen bedacht, zoals rottende voedingsmiddelen, lichaamsdelen van overledenen en uitwerpselen werden echt voor van alles en nog wat gebruikt. Om maar een paar voorbeelden te noemen. Hierin speelden bijgeloof een belangrijke rol en werden huismiddeltjes tot in de extremen gebruikt.

In woord en beeld

Het succes van boeken als dit is dat je in woord en beeld ziet hoe het er vroeger aan toe gaat. Het boek is opgedeeld in een aantal verschillende hoofdstukken, die per keer een bepaald ziektebeeld bespreken. Op die manier zie je de ontwikkeling van de behandelwijzen, tot aan het moment dat de wetenschap vat lijkt te krijgen op de ziekten en de ziektebeelden. Maar zelfs dan… kun je blij zijn dat je nu leeft. Maar misschien zeggen mensen over 100 jaar dat wel over de technieken die we nu gebruiken!

Ga direct naar Pest en cholera op BOL.com.

Recensie over Pest en cholera

Echt vrolijk klinkt de titel van het boek niet, maar daarom is het niet minder interessant. Het vertelt over de geschiedenis van de geneeskunde, verteld in verschillende ziekten en ziektebeelden. De tekst is vrij toegankelijk geschreven en doorspekt met sappige details. Dat maakt dit boek het predikaat ‘pageturner’ toch waardig!

Pest en cholera,
Uitgever: Davidsfonds, 256 pagina’s, paperback.
Vanaf: 18 jaar. ISBN: 9789059089815 . Prijs: 29.99 euro.