Boek recensie: Passie voor desem

Dit boek is hét handboek voor het maken van zuurdesem. Gedurende het lezen van ‘Passie voor desem’ ben ik onderhand een desemprofessional geworden. Je leert zo veel; er staan niet alleen recepten in.  Natuurlijk heb ik het niet helemaal gelezen, dan moet je wel van hele goede huizen komen. De belangrijkste elementen van het maken en kweken van desem heb ik voor mijn gevoel opgepikt en toegepast. Je hebt bijvoorbeeld veel verschillende soorten granen en die hebben elk een andere smaak en gisting. Ik begon mijn 1e zuurdesem met tarwemeel, maar dat schoot niet echt op. Ik heb het weggegooid en overnieuw gemaakt met roggemeel. Dat werkte veel beter en dat desem heb ik nu nog steeds in de bijkeuken staan.

Gisten

Het vormen en groeien van zuurdesem komt door de gisting. Door het bij elkaar doen van meel en water komen er bacteriën vrij. Die zorgen ervoor dan het gaat groeien. Die bacteriën heten melkzuurbacteriën. Daar komt ook de naam ‘zuurdesem’ vandaan, de zuren vormen het desem. Zuurdesem wordt vaak gezien als het deeg van het zuurdesembrood, maar het is slechts een ingrediënt. Door het toevoegen van het desem aan de rest van  het deeg rijst het, want daar zijn die bacteriën voor nodig. Je kunt ook gist gebruiken, maar dat is juist de bedoeling van dit oerbrood: deeg laten rijzen zonder gist.

Ga direct naar Passie voor desem op BOL.com.

Recensie over Passie voor desem

Ik vind dit een heel fijn boek. Je leert alle kneepjes van het vak; van het uitkiezen van het meel tot het kneden van het deeg. Het kostte me alleen wel wat tijd om te vinden hoe ik nou eigenlijk mijn starter maak en hoe ik daar op verder kan. Maar dat ter zijde, het is nog steeds een fantastisch boek. De schrijfster is een van de beste ‘zuurdesembrodenbakkers’ van de wereld. Desem maken is niet heel populair, maar ze wil mensen enthousiast maken met dit boek. Mij heeft ze al!

Passie voor desem,
Uitgever: Lannoo, 266 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 18 jaar. ISBN: 9789401469197. Prijs: 29.99 euro.

Geschreven door Tim

Tim is 15 jaar oud en zit in VWO 4. Hij houdt van sporten, tekenen en taal. Logisch dat lezen en schrijven ook daarbinnen past. Natuurlijk is Tim ook een gamer – maar niet de hele dag. Er moet immers ook genoeg tijd zijn om te eten en koffie te drinken! Het liefst zelfgemaakte, van vers gemalen bonen.