Game review: Paper Mario, The Origami King

Met enige regelmaat komt Nintendo met echte pareltjes op de proppen. Met vaste karakters als Mario en zijn broer Luigi weten ze jong en oud, man en vrouw aan de beeldbuis gekluisterd te houden. Toegegeven: de ene keer wat langer dan de andere keer, maar toch. Onlangs introduceerden ze Paper Mario: The Origami King. Het is een grappig avontuur uit de Paper Mario-stal, wat een stuk minder rechtlijnig is dan de alom bekende Super Mario games.

Zelfspot en humor

Het leuke van Paper Mario: The Origami King is wel de humor en de zelfspot die in het spel zitten verwerkt. Alleen dat al maakt dit spel het spelen waard. Let maar eens op alle gesprekken die je voort. Niet één gesprek is echt serieus en recht-toe, recht-aan. Verwijzingen naar eerdere games van Super Mario, andere titels van Nintendo of gamen in het algemeen vliegen je om de oren, maar je vind ook de nodige sarcastische en vaak herkenbare opmerkingen van omstanders, die samen met jou op avontuur gaan.

Prinses Peach… alweer!

Ook in The Origami King moet prinses Peach het weer ontgelden. Ze is ontvoerd naar een verre berg, maar niet zonder eerst omgevormd te zijn naar een origami-versie. En Peach is niet de enige. Bijna alle karakters in de Nindendo-wereld zijn van een platte, papieren variant omgevouwen tot een heus Origami-kunstwerk. Daarmee verloren ze echter ook hun karakter, waardoor ze slaven zijn geworden van hun eigen leven. En zo ga je op pad in een papieren wereld, waarbij je moet vechten tegen origami-wezens en gaten moet vullen met papiersnippers om verder te komen. Telkens krijg je weer een nieuwe opdracht om te vervullen, waarbij je nieuwe delen van het koninkrijk moet ontdekken.

Geknutseld

Dat houdt dus ook in dat de hele wereld is gemaakt van papier, karton en ander knutselmateriaal. En dat ziet er geweldig uit! Het lijkt alsof je in een echte kijkdoos rondrent met jouw personage en interachtie kunt hebben met de verschillende elementen. Denk daarbij aan melkpakken of -dozen als huizen, een wereld die is opgebouwd uit lagen papier en karton. De sets zijn zelden wat ze in eerste instantie lijken – zoals het origami-thema suggereert, hebben ze potentieel om van vorm te veranderen.

Strijdlustig

Het is bijna jammer dat je regelmatig moet strijden met de origami-vijanden. Die gevechten halen de vaart flink uit het spel. Je vecht steevast in een ronde gevechtsarena, die ook een puzzelschijf is. Telkens weer moet je de puzzel oplossen (en de vijanden verslaan) voor je weer verder kunt. Ik had liever echte gevechten gezien, met een grote hamer of grotere sprongen om je vijanden te verslaan.

Ga direct naar Paper Mario: Origami king op BOL.com.

Recensie over Paper Mario: The Origami King

Paper Mario: The Origami King is een geweldige game die je meeneemt naar compleet verschillende werelden en omgevingen. De humor en queestes zijn absurd en net zo divers, met veel zelfspot en sarcasme. Daar houd ik wel van! De werelden zitten ook vol geheimen en verborgen schatten. Vul gaten en ontdek nieuwe deuren, maak praatjes en nieuwe vrienden… zo tref je ineens een café, vol bekende gezichten. Je kunt hier de gezondheid herstellen, maar ook vooral om weer even tot rust te komen en je richting te bepalen.

Info

Paper Mario The Origami King, Nintendo
Nintendo Switch, platform / rpg.